Acculader motor

Uitleg over een acculader voor de motor

Op zoek naar een motor acculader? Hier vindt u informatie over de meest geschikte acculader voor uw motor. Ook komt u te weten op welk moment u een acculader nodig heeft, en wat wordt bedoeld met de termen acculader en druppellader. Tot slot krijgt u tips voor het laden van uw motoraccu. U kunt via deze link acculaders vinden die geschikt zijn voor uw motor.

"Wanneer heb ik voor mijn motor een acculader nodig?" Een voor de hand liggend antwoord is: wanneer de accu is leeggeraakt. Daarbij is er nog een verschil tussen 'leeg' en 'echt leeg'. Wacht u te lang met laden van de lege motoraccu en raakt de motoraccu daardoor zelfs diep ontladen? Dan is deze niet meer te repareren en bent u gedwongen kosten te maken voor een nieuwe. Snel volladen is dus het devies. Maar nog veel beter is dat u ervoor zorgt dat de accu überhaupt niet leeg raakt.



Ergo: het is zeer raadzaam uw motoraccu proactief goed te onderhouden. Gaat u regelmatig met uw motor de weg op? En beschikt u over een moderne motor? Dan is normaliter géén acculader benodigd. Staat uw motor echter met enige regelmaat langere tijd stil? Dan is het zonder meer verstandig de accu volgeladen te houden, aangezien dit voor de batterij veel beter is. Want ook een nieuwe accu heeft een aanmerkelijk langere levensduur als deze, bij niet-gebruik, wordt aangesloten op de acculader of druppellader (voor het verschil tussen deze termen: zie twee alinea’s verderop). 

"Ik laat mijn motor soms een week of twee staan. Moet ik dan al een acculader gebruiken?" Antwoord: een motor kan onder normale weersomstandigheden prima een, twee, drie weken stilstaan zonder dat het bijladen van de accu echt nodig is. Uw moderne motor zal normaliter daarna zonder (veel) problemen weer starten. Echter, dit verdient wel een nuancering. 

Is de accu al wat ouder en/of is er sprake van kou, sluit dan zeker een acculader aan. Stel, u gaat op wintersport of zonvakantie en uw in Nederland achtergebleven motor staat in de garage met temperatuur rondom het vriespunt. Of u besluit een periode de auto of trein te pakken in plaats van uw gemotoriseerde tweewieler. Dan is onderhoudend laden vaak bepalend of de accu wel of niet in leven blijft. Zelfs bij kortere periodes van niet rijden – denk aan een dag of drie – is het beter als de accu ondertussen aangesloten is op een lader. Want, als gezegd, zo gaat de accu zéker langer mee.

     >>> Een (thuis)acculader of druppellader voor uw motor betaalt zich zeker terug!

Wat betreft de termen acculader en druppellader: gaat het over het onderhoudend laden van uw motor-accu, dan hebben we het eigenlijk over het laatste. Met een lineaire acculader kunt u een lege accu snel weer vullen, maar meestal wordt met ‘acculader’ feitelijk een druppellader bedoeld.





De druppellader biedt gemak en voordeel in vergelijking tot de recht-toe-recht-aan acculader. Een ‘gewone’ acculader geeft weliswaar meestal aan wanneer de motoraccu vol is, maar u moet er wel voor zorgen dat de accuklemmen op tijd losgekoppeld worden. Anders raakt de accu overbelast en gaat deze stuk. Een druppellader neemt de zorg hiervoor uit handen. Deze kunt u probleemloos aan de motor laten en vervolgens ‘vergeten’. Ondertussen blijft de accu juist goed onderhouden!

"Welke acculader of druppellader is aan te raden voor mijn motor?" Uiteraard hangt dit af van een aantal aspecten. Een zeer populair merk laders onder motorrijders is in elk geval Tecmate Optimate. Acculaders.nl biedt ook voor dit merk een ruime keuze. De Optimate 1 bijvoorbeeld is een eenvoudige, volledig automatische lader voor alle typen 12 volt loodzuuraccu’s, onderhoudsvrije accu’s en gel accu’s. Het is een goedkope optie die in veel gevallen en situaties prima voldoet.

Wilt u méér dan alleen goed kunnen laden en onderhouden van de motoraccu, dan komt bijvoorbeeld de Optimate 3 in beeld. Deze heeft namelijk ook de functies van diagnose, testen en herstel van de accu. Als het gaat om het onderhouden van een lithium accu in uw motor, dan is de Optimate Lithium 0.8A een logische keus, terwijl voor een motor met CAN-bus systeem de Optimate 4 CAN-bus edition (inclusief accu-diagnose en -herstel) een voor de hand liggende oplossing is.


     >>> Alle druppelladers van Optimate hebben de accessoires O01 (krokodillenklemmen) en O04. Laatstgenoemde O04 betreft zogeheten eyelets. Hiermee maakt u een vaste verbinding op de accupolen en kunt u vervolgens makkelijk met een stekkertje aan- en afkoppelen.


Vergelijkbaar met de Optimate 3 is overigens deze CTEK XS 0.8, en ook de gestroomlijnde CTEK CT5 Powersport is een typische motoracculader. Deze laatste is ook speciaal geschikt voor het opladen en onderhouden van accu’s in powersport voertuigen zoals jetski’s en quads.





Bijna tot slot: moet u de motoraccu binnen of buiten laden? In relatie tot druppels en regen: de Optimate 1 (isolatieklasse IP50) gaat rechtstreeks in het stopcontact en kan alleen binnen worden gebruikt. De andere Optimates zijn waterdicht conform klasse IP54 (stofbestendig en plensdicht). De CTEK XS 0.8 heeft code IP65 (stofvrij en sproeidicht).

En als laatste het antwoord op deze tamelijk vaak voorkomende vraag: "Moet ik de accu vóór het laden eerst uit de motor halen?" Nee, dat hoeft niet, wanneer u beschikt over een goede, processor gestuurde lader. Gebruikt u een lineaire of goedkoop merk acculader, dan loopt u het risico op beschadiging van de board elektronica van uw motor. Maar dit zal zeker níet gebeuren met een kwaliteitsdruppellader in het rijtje zoals eerder op deze pagina genoemd.  

Heeft u na het lezen van dit artikel een aanvullende vraag? Zie de contactgegevens op deze site!