Accu opladen zonder stroom van een stopcontact

Hoe kan ik een accu laden en onderhouden zonder 230V stroom/ stopcontact?

Heeft u een auto, een boot of een motor in een opslag of garagebox staan zonder dat er stroom aanwezig is via een stopcontact? En u wilt de accu in het voertuig wel graag laden en onderhouden? Dan zijn daarvoor oplossingen beschikbaar.

Er zijn globaal 3 mogelijkheden om een accu op te laden en te onderhouden (druppelladen) als deze in een berging, opslag of garagebox staat zonder stroom. We beschrijven hieronder deze mogelijkheden.

Optimate Solar

1 - Haal de accu uit het voertuig en laadt en onderhoudt deze thuis.
Voordelen
- standaard acculader/ druppellader is bruikbaar
- De accu kan op een plek gezet worden waar het niet te koud wordt.

Nadelen
- De eventuele instellingen van boordapparatuur in het voertuig raken kwijt.
- Uitbouwen kan een heel werk zijn (soms zelfs niet mogelijk).
- Tussentijds een keer de motor of de auto gebruiken is niet zo gemakkelijk.

2 - Laden en druppelladen met een druppellader op zonne-energie.

Hiervoor kan een druppellader op zonne-energie gebruikt worden.

Voordelen
- Eenvoudige setup, zonnepaneel buiten of voldoende in het daglicht en directe aansluiting op de accu

Nadelen
- Soms is montage van een zonnepaneel niet mogelijk.
- Soms is geen zon of voldoende licht aanwezig (bijvoorbeeld in een berging onderaan een flat).
- Bij weinig zon is het onderhoud aan de accu minder of zelfs helemaal niet.

Optimate DC - DC3 - Laden en druppelladen met behulp van een andere 12V accu.

De setup is dan een 12V bronaccu een DC naar DC acculader/ druppellader en dan de doelaccu (de accu in het voertuig).

Voordelen
- Eenvoudige setup
- Goed onderhoud aan uw accu

Nadelen
- Een tweede accu is nodig om de doelaccu te laden
- De tweede accu moet eens in de zoveel tijd opgehaald en geladen worden (als deze niet groot genoeg is voor de hele benodigde periode)

Hoe groot moet u uw bronaccu kiezen voor een goed onderhoud van uw accu?
Het stroomverbruik is afhankelijk van de vraag naar stroom van het voertuig van de te onderhouden batterij (doelaccu).
Als referentie/ rekensom kunt u het volgende hanteren: neem voor elke 10mA afvoerstroom van het voertuig een benodigd vermogen/stroom van 0,30Ah per dag (24 uur) uit de bronaccu. Een voorbeeld: De minimale benodigde capaciteit voor de bronaccu voor een periode van 90 dagen aan onderhoud, bij een stroomafname van de doelaccu van 10mA is als volgt te berekenen: 0,30Ah x 90 = 27Ah. Bij een stroomverbruik van 20mA van het voertuig is dit dan dus: 0,60Ah x 90 = 54Ah.

Het stroomverbruik van het voertuig is vast te stellen door het amperage te meten dat afgenomen wordt van de bronaccu. Dit kunt u doen m.b.v. een multimeter.

Kunt u geen gebruik maken van een multimeter dan kunt u de grootte van de bronaccu mogelijk op de volgende manier bepalen:
Misschien heeft u een idee hoe snel de accu van het voertuig leeg is als u deze niet laadt. Als u dat weet dan weet u ongeveer hoe lang het duurt voordat de bronaccu leeg is als u deze kiest met hetzelfde vermogen/capaciteit (aangeduid in Ah) of als u deze kiest met de helft van het vermogen van de doelaccu.

Over het algemeen geldt dat wanneer u een bronaccu gebruikt met een capaciteit gelijk aan de doelaccu dat u enkele weken tot maanden goed uw doelaccu kunt onderhouden hiermee.

Monitor de status van de accu's
Wilt u inzicht krijgen in het verloop van de laadstatus van de accu's? U kunt de status van zowel de bronaccu als de doelaccu monitoren met een goede accumonitor. De Battery Sense van CTEK kan u dit inzicht geven.