Garantie op uw acculader, hoe werkt dat?

Mijn acculader is stuk, wat nu? 
Wat moet u doen als uw acculader stuk lijkt te zijn? Neem niet direct contact op met ons, maar lees onderstaande informatie eerst goed door. We zien namelijk vaak dat niet de lader stuk is, maar de accu. En als de accu slecht of kapot is, werkt de acculader niet. Een processor-gestuurde acculader (slimme automatische acculader of druppellader) kan het laden namelijk niet starten als de accu onder een bepaald minimum voltage komt of als deze kapot is.

 

Wanneer is een accu kapot?
Een accu is kapot als deze te diep ontladen is of als er bijvoorbeeld kortsluiting ontstaan is in een cel van de accu. Sommige acculaders geven aan dat de accu kapot is, bijvoorbeeld door een error te geven met een rood knipperend led-lichtje. Maar er zijn ook laders die niks aangeven en vervolgens gewoon niets doen. Dit kan voor verwarring zorgen, omdat u in dat geval misschien geneigd bent te denken dat het de lader is die stuk is.  

 

Hoe kunt u vaststellen of de acculader stuk is of juist de accu?
U kunt dit vaststellen door de acculader aan te sluiten op een accu waarvan u zeker weet dat deze goed is, bijvoorbeeld een accu die in een auto of motor zit die dagelijks wordt gebruikt. Werkt de lader op die goede accu wél, dan is het helaas vrij waarschijnlijk dat de accu die u probeert te laden kapot is. U kunt ook een specialist vragen ernaar te kijken en de accu te testen.

 

Is een kapotte accu te herstellen?
In een enkele situatie kan een slechte accu nog wel hersteld worden, maar meestal is dit helaas niet mogelijk. En ook al wordt de accu hersteld, hij zal nooit meer zo goed worden als toen u ‘m nieuw kocht. Het vervangen van de accu is dus in veel gevallen de beste keuze.

 

Wat als de lader ook niet werkt op een goede accu?
Als de acculader ook niet werkt op een accu die zeker weten goed is, dan is de kans groot dat het de lader is die kapot is. Neem in dat geval contact met ons op voor verdere afhandeling.

 

Hoe handelt Acculaders.nl de garantie verder af?
Als blijkt dat het product stuk is gegaan binnen de garantieperiode, zullen we u een verzendzegel mailen waarmee u de lader gratis op kunt sturen voor retour, reparatie of vervanging. Opsturen gebeurt meestal naar de importeur of groothandel en in sommige situaties naar ons of naar een servicepunt van het betreffende merk acculader. Als u belt, bepalen we op basis van het product waar deze door u naartoe gestuurd kan worden. Verzending is voor u altijd gratis.

 

Let op: stuur een lader of product nooit zomaar terug naar ons. Het product wordt namelijk niet door ons bekeken, gerepareerd of vervangen. Als u de lader eerst naar ons stuurt, vertraagt u daarmee het verzendproces enorm. Ook kunnen wij deze extra kosten niet zomaar vergoeden.

 

Garantietermijnen en -voorwaarden van de door ons aangeboden acculaders en producten
In het overzicht hieronder vindt u de garantieperioden per merk, en soms ook per product. Een garantietermijn gaat altijd gepaard met enkele garantievoorwaarden. Zo geldt garantie doorgaans niet als de lader zichtbare (val)schade heeft of als er sprake is van buitensporige slijtage.

 

CTEK
Klik hier voor een overzicht van de garantieperioden voor CTEK producten. Deze garantietermijn is altijd afhankelijk van bepaalde voorwaarden. De garantievoorwaarden staan in de handleiding van de desbetreffende CTEK lader vermeld. Hieronder staat een ingekort voorbeeld van de garantievoorwaarden voor een specifieke CTEK acculader.

 

De garantie geldt gedurende 2 jaar vanaf de aankoopdatum voor fabricagefouten en materiaaldefecten. De garantie vervalt indien de acculader geopend is geweest, onzorgvuldig is behandeld of is gerepareerd door anderen dan CTEK SWEDEN AB of haar geautoriseerde vertegenwoordigers. Iedere CTEK acculader is verzegeld. De garantie vervalt als deze verzegeling wordt verwijderd of beschadigd. Het afknippen van kabels heeft geen invloed op de garantie.

 

TecMATE/ OptiMATE
De standaard garantieperiode op OptiMATE laders is 3 jaar. Optimate hanteert hierbij een omruilprincipe: heeft u een probleem binnen 3 jaar na aankoop van de lader, dan wordt deze omgeruild voor eenzelfde lader. Voor de OptiMATE accessoires gelden dezelfde garantievoorwaarden als voor de laders. De garantie vervalt als de lader of het product zichtbare schade vertoont.

 

Einhell
Bij Einhell krijgt u een standaard garantie van 2 jaar (vanaf aankoopdatum) op de gehele lader. Deze garantieperiode is voor alle acculaders gelijk. Ook bij Einhell geldt dat beschadigde laders of accessoires niet onder de garantie vallen. Denk hierbij aan kabels die klem zijn komen te zitten of kabels die moedwillig uit de lader getrokken zijn.

 

SOS Booster
De algemene garantieperiode op alle fabricagefouten bij SOS Booster laders is 2 jaar. Met fabricagefouten worden zaken bedoeld die kapot gaan bij normaal gebruik terwijl dat niet zou moeten. De garantie geldt zowel voor de lader zelf als de onderdelen, zoals kabels, tangen en behuizing. Normale slijtage en verkeerd gebruik vallen hier uiteraard niet onder. Ook gesulfateerde accu’s en doorgebrande zekeringen vallen niet onder de garantie.

 

Telwin
Telwin gaat uit van de standaard garantieperiode van twee jaar voor een particuliere klant en 1 jaar voor een zakelijke klant. Deze garantietermijn geldt voor alle Telwin producten.