Garantie

 

Mijn acculader is stuk! Wat nu? Als éérste: dubbelcheck het defect (lees onze tips). Dit leidt in de praktijk al veelvuldig tot de oplossing. Ten tweede: lees onze garantievoorwaarden inclusief do's & don'ts; voor een snelle en voor u meest goedkope afhandeling.

Belangrijk:

1 Controleer of de accu defect is (in plaats van de lader)

2 Hoe handelt Acculaders.nl garanties af?

3 In de basis: garantie op basis van Carry In

4 Wees goed op de hoogte (!) van wat Carry In garantie precies inhoudt

5 Stuur het product nooit zonder overleg op naar ons!

6 Samengevat: standaard procedure garantie afhandeling

7 Aanspraak maken op garantie? Let op met monteren en demonteren!

8 Buitenland, leenproducten en andere garantie-info

9 Merken op Acculaders.nl: specifieke garantietermijnen en -voorwaarden

 

>

1) Controleer of de accu defect is (in plaats van de lader)

Acculaders.nl verkoopt acculaders - maar ook veel andere soorten producten. Betreft het een lader die defect is of lijkt te zijn? Neem dan niet direct contact op, maar lees eerst aandachtig deze informatie. De praktijk wijst namelijk vaak uit dat niet de lader stuk is, maar de accu. Is de accu slecht of kapot? Dan werkt de acculader op dat moment evenmin. Doorgaans is immers sprake van een processor-gestuurde acculader (slimme, automatische lader of druppellader). Deze kan het laden niet starten als de accu onder een minimum voltage komt - of als deze kapot is.

Wanneer is een accu kapot?
Een accu is kapot als deze te diep ontladen is. Of als er bijvoorbeeld kortsluiting is ontstaan in een accucel. Er zijn veel laders op de markt die in voorkomende gevallen zullen aangeven dat de accu kapot is. Bijvoorbeeld door die error aan te duiden via een rood knipperend ledlichtje. Dat maakt direct al de oorzaak duidelijk. Echter, er zijn óók acculaders die niks aangeven als ze zijn aangesloten op een kapotte accu. In zo'n geval zal de lader 'gewoon' niets doen. Dit kan leiden tot verwarring: wellicht lijkt het ten onrechte dat het de lader is die stuk is, in plaats van de accu.

Hoe met zekerheid vaststellen dat de accu stuk is?
Zo goed als zeker weten of het de accu is die defect is (en niet de acculader)? Ons advies: sluit de acculader ook aan op een andere accu. Een accu waarvan 100% zeker is dat deze naar behoren werkt. Bijvoorbeeld die van een auto of motor die dagelijks probleemloos rijdt. Werkt de lader op die goede accu wél? Dan is het helaas zeer waarschijnlijk dat de accu die u eigenlijk moet (en probeerde) op te laden, aan vervanging toe is.

Accu laten testen
Een andere optie is natuurlijk om een specialist de accu te laten testen!

 

Tip: een kapotte accu (proberen te) herstellen?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat herstel van een slechte accu meestal niet of niet afdoende mogelijk is. De accu vervangen is daarom in veel gevallen de beste keus. Er zijn echter altijd uitzonderingen. Lees onze pagina: Een lege accu repareren.

Doet de lader óók niets op een goede accu? Lees dan verder!
Werkt de acculader evenmin op een accu die zeker weten goed is? Dan is de kans natuurlijk groot dat het inderdaad de lader is die het laat afweten. Lees in dat geval onderstaande informatie over de afhandeling van garanties. En neem contact met ons op voor de verdere stappen.

<< Terug

 

>

2) Hoe handelt Acculaders.nl garanties af?

Blijkt dat het product stuk is gegaan binnen de garantieperiode? Dan mailen we u in veel gevallen een verzendzegel. Daarmee is het product gratis op te sturen voor retour, reparatie of vervanging. Let op: deze gratis verzending is echter (mede-)afhankelijk van het type product, en dan met name van het gewicht ervan. Dat bepaalt namelijk of sprake is van Carry In garantie (lees hierna méér) in plaats van een gratis verzendzegel.

Kortom, verzending is voor u gratis mits géén sprake is van Carry In garantie

<< Terug

 

>

Wat is dat: garantie op basis van Carry In?

In de basis geldt bij Acculaders.nl dus altijd garantie volgens Carry In. Dit houdt in dat de koper het product dat (daadwerkelijk) voor garantie in aanmerking komt, zelf brengt óf zelf opstuurt. Dit moet naar het adres dat de verkoper opgeeft, zoals dat van de fabrikant/distributeur.

Géén vergoeding voor palletzendingen
De Carry In garantie-afhandeling geldt in de regel bij alle producten die PostNL niet via de normale pakketpost verstuurt. Bijvoorbeeld vanwege een te hoog gewicht of buitenstandaard afmetingen. Acculaders.nl vergoedt bij garantiegevallen nooit de kosten van palletzendingen of express post. Althans, niet bij het ontvangen van het product dat mogelijk voor garantie in aanmerking komt (lees ook de navolgende info over Carry In).

Betreft het een pakketpost zending?
Kan het product binnen Nederland of België wél met de normale pakketpost mee? Dan mailen wij, zoals eerder op deze pagina aangegeven, een zegel om het product gratis te kunnen sturen naar het door ons (!) opgegeven adres. Bij welk gewicht en welk formaat een pakket voor PostNL niet meer mee kan onder pakketpost maar mee moet met een palletzending, is aan wijzigingen onderhevig.

Lees hier op de website van PostNL actuele informatie daarover.

<< Terug

 

>

Wees goed op de hoogte (!) van wat Carry In garantie precies inhoudt

Voortbordurend op de hiervoor uitgelegde definitie van Carry In garantie, wijzen wij u nadrukkelijk op het volgende.

Beoordeling en reparatie ter plekke niet mogelijk
Ten eerste: een eventuele garantiebeoordeling en (gratis) reparatie ter plekke, is bij Carry In garantie niet mogelijk.

Kosten van (de)montage voor eigen rekening!
Is het product na aankoop vast gemonteerd? Of vormt het een gemonteerd onderdeel van een grotere installatie? En maakt u hiervoor aanspraak op de garantie, conform de bij aankoop gestelde (Carry In) voorwaarden? Dan zijn de kosten voor het demonteren voor eigen rekening.

Regels voor demontage en herinstallatie
Binnen de Carry In garantievoorwaarden is immers gesteld dat het product voor beoordeling en/of reparatie terug moet naar het aangegeven leveranciersadres of ander reparatie-adres. De leverancier, producent, (weder)verkoper respectievelijk webshop kan bij Carry In garantie niet verantwoordelijk worden gesteld voor de kosten van demontage. Evenmin is de leverancier, producent, (weder)verkoper respectievelijk webshop verantwoordelijk voor de (her)installatie en de bijbehorende kosten daarvan, bij het weer retour ontvangen van het inmiddels gerepareerde dan wel vervangende product.

Vergoeding bij retour sturen van een nieuw of gerepareerd product bij garantie
Blijkt het product inderdaad te vallen onder garantie? Dan zorgt Acculaders.nl, onder voorwaarden, voor een kosteloze verzending van het nieuwe, alternatieve of gerepareerde product. 

Blijkt het product niet onder garantie te vallen?
Valt het product niet onder garantie? Bijvoorbeeld gezien de aard van het (niet geconstateerde) defect of indien dat anderszins uit de voorwaarden blijkt? En is géén sprake van 'klaar terwijl u wacht'? Dan behouden we het recht voor om de kosten voor retourzending in rekening te brengen. Noot: vanzelfsprekend controleren we samen met u al vóóraf of het product normaliter voor garantie in aanmerking komt. 

<< Terug

 

>

Stuur het product nooit zonder overleg op naar ons!

Stuur een lader of product nooit zomaar terug naar ons. Het product wordt namelijk niet door ons bekeken, gerepareerd of vervangen. Stuurt u de lader toch eerst naar ons? Dan vertraagt u daarmee het verzendproces enorm. Ook kunnen wij deze extra kosten niet zomaar vergoeden.

Opsturen gebeurt meestal naar de importeur of groothandel. Eventueel naar een servicepunt van het merk van het product en in slechts sommige situaties naar ons. Mail ons en we bepalen, op basis van het product, naar welke locatie u deze voor garantie retour kunt sturen.

<< Terug

 

>

Samengevat: standaard procedure garantie afhandeling

Stuur een product waarvan u denkt dat deze voor garantie in aanmerking NIET zomaar op, maar neem altijd EERST contact met ons op. De juiste handelswijze voor garantie, wanneer het laadstation of vergelijkbaar product defect is of lijkt te zijn, is de volgende.

Belangrijk is, zoals vermeld, om NIET zomaar een product retour te sturen zonder voorafgaand overleg. Stuur ons daarentegen een e-mail (naar [email protected]) met daarin de aankoopfactuur. Voeg daarbij, indien mogelijk, een foto van het product en specifiek het probleem.

Wij nemen contact op met merk of leverancier
Acculaders.nl pakt het verzoek vervolgens zo spoedig mogelijk op. We controleren bij het merk of bij onze leverancier of het aangegeven probleem inderdaad valt onder hun garantievoorwaarden. Zo ja, dan vernemen we van hen wat er gaat gebeuren om het probleem te herstellen. Dit kan reparatie zijn of het leveren van een nieuw identiek of vervangend exemplaar.

Doorlooptijd
Wij stellen u hiervan vanzelfsprekend snel op de hoogte. Bij gebleken garantie mailen wij u het adres waarheen het product verstuurd kan worden. Voor de voorwaarden om hiervoor een gratis verzendlabel te kunnen ontvangen, verwijzen wij u naar elders op deze pagina. Na gemiddeld 2-3 weken ontvangt u het nieuwe, het vervangende of het herstelde product (gratis) retour.

<< Terug

 

>

Aanspraak maken op garantie? Let op met monteren en demonteren!

Monteer zorgvuldig en op de juiste wijze. Een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op garantie is - bij de van toepassing zijnde producten - dat deze op de juiste wijze gemonteerd zijn; met zorg én conform de handleiding. Is dit niet het geval? Dan vervalt het recht op garantie. Maak daarom gebruik van een erkend installateur. Dit moet u in voorkomende gevallen ook kunnen aantonen.

Demonteren? Neem eerst contact met ons op! Wij wijzen u er tevens expliciet op NIET het product, zoals een laadstation of vergelijkbaar product, proactief te demonteren, maar EERST contact met ons op te nemen. Denkt u dat het apparaat stuk is? Haal deze NIET op voorhand van de muur, maar bel of mail ons voor overleg. Een van de redenen (niet uitsluitend) is dat het laadstation mogelijkerwijs niet defect is, maar bijvoorbeeld enkel en alleen een wijziging in de configuratie behoeft.

LET OP: wees u ervan bewust dat de-installatie en installatie t.b.v. mogelijke garantie altijd voor eigen kosten en risico zijn!

<< Terug

 

>

Buitenland, leenproducten en andere garantie info

Garantie en bestellen vanuit het buitenland
Niet besteld vanuit Nederland of België, maar het product versturen vanuit een ander land? In dat geval zijn de verzendkosten, bij het aanbieden van het product onder garantie ter reparatie, altijd voor eigen rekening.

Leenproducten niet mogelijk
In het geval een bij ons gekocht product onder garantie is teruggestuurd ter reparatie, kunnen wij helaas GEEN vervangend leenproduct ter beschikking stellen.

<< Terug

 

>

Merken op Acculaders.nl: specifieke garantietermijnen en -voorwaarden

In het overzicht hieronder zijn de garantieperioden per merk te vinden, en soms ook per product. Een garantietermijn gaat altijd gepaard met garantievoorwaarden. Zo geldt garantie doorgaans niet als de lader zichtbare (val)schade heeft of als er sprake is van buitensporige slijtage.

CTEK
Klik hier voor een overzicht van de garantieperioden voor CTEK producten. Deze garantietermijn is altijd afhankelijk van bepaalde voorwaarden. De garantievoorwaarden staan vermeld in de handleiding van de desbetreffende CTEK lader. Hieronder staat een ingekort voorbeeld van de garantievoorwaarden voor een specifieke CTEK acculader.

De garantie geldt gedurende 2 jaar vanaf de aankoopdatum voor fabricagefouten en materiaaldefecten. De garantie vervalt indien de acculader geopend is geweest, onzorgvuldig is behandeld of is gerepareerd door anderen dan CTEK SWEDEN AB of haar geautoriseerde vertegenwoordigers. Iedere CTEK acculader is verzegeld. De garantie vervalt als deze verzegeling wordt verwijderd of beschadigd. Het afknippen van kabels heeft geen invloed op de garantie.

TecMATE/ OptiMATE
De standaard garantieperiode op OptiMATE laders is 3 jaar. Optimate hanteert hierbij een omruilprincipe: hebt u een probleem binnen 3 jaar na aankoop van de lader, dan wordt deze omgeruild voor eenzelfde lader. Voor de OptiMATE accessoires gelden dezelfde garantievoorwaarden als voor de laders. De garantie vervalt als de lader of het product zichtbare schade vertoont.

Einhell
Bij Einhell krijgt u een standaard garantie van 2 jaar (vanaf aankoopdatum) op de gehele lader. Deze garantieperiode is voor alle acculaders gelijk. Ook bij Einhell geldt dat beschadigde laders of accessoires niet onder de garantie vallen. Denk hierbij aan kabels die klem zijn komen te zitten of kabels die moedwillig uit de lader getrokken zijn.

SOS Booster
De algemene garantieperiode op alle fabricagefouten bij SOS Booster laders is 2 jaar. Met fabricagefouten worden zaken bedoeld die kapot gaan bij normaal gebruik terwijl dat niet zou moeten. De garantie geldt zowel voor de lader zelf als de onderdelen, zoals kabels, tangen en behuizing. Normale slijtage en verkeerd gebruik vallen hier uiteraard niet onder. Ook gesulfateerde accu’s en doorgebrande zekeringen vallen niet onder de garantie.

Telwin
Telwin gaat uit van de standaard garantieperiode van twee jaar voor een particuliere klant en 1 jaar voor een zakelijke klant. Deze garantietermijn geldt voor alle Telwin producten.

Alfen product gekocht met garantie: betaalde monteurservice mogelijk

Net als bij producten van andere merken met (Carry In) garantie, dienen ook Alfen producten die daarvoor in aanmerking komen, teruggestuurd te worden naar de fabriek. Neem hoe dan ook altijd eerst contact met ons op voor het betreffende adres. Alleen dan zijn onderzoek en reparaties die binnen de garantie vallen, (onder verdere voorwaarden) gratis. Zie ook de informatie elders deze pagina.

Echter, Alfen biedt ook de mogelijkheid van ondersteuning door een Alfen monteur op locatie. Dit valt onder hun zogeheten On Site-bezoekservice. Hiermee zijn echter wel kosten gemoeid. Namelijk voorrijkosten à € 140,- (ook als het probleem een productfout is) en manuren à € 55,- per half uur (alléén als het probleem géén productfout is). Voor de eventueel veranderde, actuele tarieven en voorwaarden: lees vóór aankoop de Carry In garantievoorwaarden.

 

<< Terug