Bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden is een ontwikkeling waarbij de accu van de elektrische auto ook dienst doet, of kan doen, als opslag voor groene energie. Duurzaam opgewekte stroom, zoals zonne-energie met eigen zonnepanelen, kan daarmee een plek krijgen in de auto-accu die dan fungeert als thuisaccu. Dit gebeurt eventueel binnen een systeem met ook nog een 'echte' thuisbatterij. Met de bidirectionele laadtechnologie kan de elektrische auto niet alleen opladen, maar ook ontladen. Daarmee is de weg vrij om deze groene (solar) stroom op een later moment weer te gebruiken voor voeding binnen bijvoorbeeld het thuisnetwerk. Voor het toepassen van bidirectioneel laden is nog slechts een aantal elektrische auto’s geschikt. Daarnaast is een speciaal, bidirectioneel DC laadstation onmisbaar.

Met de techniek van bidirectioneel laden geldt, in een thuissysteem voor energieopslag zoals een ESS, dus het volgende:

  • De EV accu kan worden geladen met zonnepanelen.
  • Daarmee is deze duurzame energie natuurlijk enerzijds te gebruiken voor EV rijden.
  • Anderzijds is deze zelf opgewekte stroom op een later moment ook weer te gebruiken voor het voeden van apparaten in en rondom huis.

Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden

De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden. Er komen echter ook nieuwe modellen op de markt die met hun accu bijdragen aan het benutten van groene energie; voor auto-aandrijving én apparaatvoeding.

Benodigd: een bidirectionele lader

Als gezegd is ook een specifieke laadbox noodzakelijk voor deze duurzame technologie. Een voorbeeld van een bidirectionele lader is de DC lader Quasar van het merk Wallbox. Met dit zeer compacte product kunt u opladen én ontladen vanuit de accu van de auto. De Wallbox Quasar is een (buitengewoon) licht laadstation, 1-fasig en met 7,4kW laadvermogen. De Quasar heeft een vaste kabel van 5 meter lang, met CHAdeMO stekker:


CHAdeMO stekker

 

Bidirectioneel laden

Een algemene en verkorte aanduiding voor de techniek achter het bidirectioneel laden is V2'X'. Deze afkorting staat voor ‘Vehicle to … everything’. Zo is er bijvoorbeeld V2G: Vehicle to grid. Het kenmerk van bidirectioneel laden is dat het elektrisch voertuig stroom ook weer kan terugleveren aan het interne stroomnetwerk. Dat zou enerzijds de stroom kunnen zijn die verkregen is uit het autoladen bij een gangbaar laadstation, uit het gewone elektriciteitsnet. In geval van een stroomstoring zou deze stroom als back-up kunnen dienen. Maar dat is uiteindelijk niet het echte doel en het voordeel van bidirectioneel laden. Het doel is wél om zelf duurzame energie op te wekken, om deze gebalanceerd in te kunnen zetten.

Goedkoper uit

Met het zelf opwekken van zonne-energie bent u, na een investering, bovendien goedkoper uit dan het afnemen van stroom uit het vaste net. Daarnaast is er nog een groot financieel voordeel van het gebruik van de batterij van de elektrische auto als thuisaccu. Namelijk, bent u in het bezit van een daartoe geschikte auto, dan bespaart u tot enkele duizenden euro's op het aanschaffen van een 'echte' accubank voor thuis. Ofwel, rijdt u een dergelijke EV en wilt u een ESS installeren? Dan slaat u wat betreft de accu twee vliegen in een klap!

De voordelen samengevat
Het gebruikmaken van een EV accu voor thuisopslag van energie heeft meerdere voordelen:

  • Groene energie voor het laten rijden van de elektrische auto
  • Groene energie voor een thuisenergie opslagsysteem:
    • Groene energie te gebruiken voor apparatuur thuis
    • De stroom uit de EV accu te gebruiken als reserve bij eventuele stroomstoringen
  • Goedkoper uit door gebruik van zelf opgewekte solar stroom
  • Goedkoper uit door het feitelijk multifunctioneel inzetten van één en dezelfde (EV) accu


Combinatie met een ESS

Er is ook de mogelijkheid om zowel de accu van de auto als een andere, externe thuisbatterij te gebruiken binnen een ESS. Een mix dus van beide. Een ESS (Energy Storage System) is een veelgebruikte afkorting van een intern opslagsysteem voor zelf opgewekte energie, zoals via solar of wind. Wekt u zelf méér groene stroom op dan u op korte termijn gebruikt? Dan levert u via een ESS terug aan het vaste net. Zeker in geval van de salderingsregeling. Voor meer informatie over hoe een ESS systeem te installeren, welke producten ervoor nodig zijn en wat het kost, klik hier.

Het gebruik van een bidirectionele DC lader

Een bidirectionele DC lader zoals de Wallbox Quasar maakt als gezegd een meervoudige inzetbaarheid van de EV accu mogelijk. Dat leidt tot voordelen zoals het veelvuldiger kunnen inzetten van groene energie, en deze ook optimaal te kunnen verdelen gedurende de dag.


Bidirectionele lader

 

Een bidirectionele DC lader voor ontladen van de EV accu heeft in grote lijnen de volgende rol. In eerste instantie laadt u de elektrische auto op met hetzij 1) wisselstroom (AC) uit het vaste elektriciteitsnet hetzij 2) via de DC lader vanuit het net of met zelf opgewekte solar energie. In beide gevallen wordt het AC-vermogen omgezet naar DC. Alleen de manier waarop verschilt. Bij AC-laden van de elektrische auto wordt het AC-vermogen in de auto zelf omgezet naar DC (gelijkstroom). Bij laden met een DC-lader vindt deze omzetting al plaats binnen de DC-lader zelf, via een interne converter. In beide gevallen krijgt de auto DC stroom. Maar om de stroom uit de EV accu vervolgens te kunnen inzetten voor het voeden van apparaten thuis, is weer AC spanning nodig. Voor die benodigde omzetting, van DC naar AC, is een bidirectionele lader nodig. DC laders bieden vaak de mogelijkheid van bidirectioneel laden en ontladen, waarbij zoals vermeld ook het voertuig hiervoor geschikt moet zijn.


Bidirectioneel laden: groene én financiële voordelen

Kortom, bij het opwekken, ‘verplaatsen’ en inzetten van energie, stelt bidirectioneel laden, zeker met een slimme lader, u in staat om ook financieel een gunstige balans te vinden. Denk aan goedkoper zonneladen in plaats van duurder opladen via het vaste net (zeker bij piektarief en stijgende energieprijzen). Daarnaast is de EV accu tweevoudig inzetbaar en dat scheelt een forse investering van een losse thuisbatterij. Bedenk wel dat de opslagaccu niet beschikbaar is wanneer de auto van zijn plek is... Aan de andere kant zult u bij afwezigheid ook beduidend minder thuisapparaten van stroom hoeven te voorzien. Daarnaast kan de capaciteit van de EV accu ook vooral aanvullende opslagwaarde hebben.

Bidirectioneel laden: een moderne techniek met gebruik van de EV accu als grote accubank. Als bezitter van een daartoe geschikte elektrische auto benut u de accu ervan óók als thuisaccu, in combinatie met een bidirectionele lader zoals de Wallbox Quasar. Verkrijgbaar op Acculaders.nl.


Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Bidirectioneel laden