Veelgestelde vragen & antwoorden | over starten van accu's

Deze sectie geeft antwoorden op veelgestelde vragen over accu's, het starten van accu's, en de werking en mogelijkheden daarvan. Inclusief advies over hieraan gerelateerde producten zoals startkabels, startboosters en jumpstarters.

Voor onze FAQ over zaken als betalen, garantie, retourneren, verzending en overige info rond bestellingen verwijzen wij u naar deze pagina.

Vragen en antwoorden accu's en starten

 

Zie ook:

 

Q&A

STARTEN

Hoe sluit je veilig startkabels aan?

In welke volgorde moet je startkabels aansluiten?

Kun je zomaar elk soort startkabels gebruiken voor elke auto?

Zijn er alternatieven voor het gebruik van startkabels?

Mag je de luxe sportwagen met lithium accu jumpstarten?

 

ACCU STARTEN



Hoe sluit je veilig startkabels aan?

Startkabels veilig aansluiten doe je met de volgende aandachtspunten. De veiligheid heeft hier betrekking op het voorkomen van vonken, brand, brandwonden en eventueel ontploffingsgevaar (van de accu). Maar óók op het preventief tegengaan van storingen of beschadiging aan elektronica. Het is bij dit laatste belangrijk om piekspanning te voorkomen.

Zo sluit je veilig startkabels aan:

  • Hanteer de juiste volgorde (zie het stappenplan bij de vraag hierna).
  • Gebruik veilige startkabels van een goed merk en goede kwaliteit.
  • Vermijd brandende sigaretten, aanstekers en open vuur (!).
  • Zorg indien mogelijk voor een goede ventilatie.
  • Zorg dat de rode en de zwarte accuklemmen elkaar niet (kunnen) raken.
  • Zorg ook dat de accuklemmen de carrosserie van het voertuig niet raken.
  • Zorg dat beide voertuigen (hulpauto en auto met pech) elkaar niet raken.
  • Schakel vooraf alle stroomverbruikers uit; media, airco, verwarming, et cetera.
  • Wees extra voorzichtig bij het aankoppelen en loskoppelen van de klemmen.

Ná het starten van het hulpvoertuig is het juist wél verstandig om tijdelijk de grotere stroomverbruikers in te schakelen. Zoals de blower en/of de achterruitverwarming. Dit helpt om piekspanning te voorkomen. Het dient daarmee als bescherming van de voertuig-elektronica. Deze piekspanning treedt vooral op bij het verwijderen van de startkabels.

<< Terug



In welke volgorde moet je startkabels aansluiten?

Neem eerst de veiligheidsmaatregelen in acht. Zie de voorzorgsaandachtspunten bij de vraag hiervóór.

Stap 1 | Plaats het hulpvoertuig dicht bij het voertuig met de lege accu (‘neus aan neus’). Lees ook verderop deze pagina over de benodigde lengte van de startkabels. Zorg echter wel dat beide voertuigen elkaar NIET raken.

Stap 2 | Schakel de motor van beide auto’s uit. Bevestig pas daarna de startkabels volgens de volgende stappen.

Stap 3 | Open de beide motorkappen.

Stap 4 | Beide accu’s (die van de hulpauto en de auto met een lege batterij) hebben een plus: een metalen knop met daarop het ‘+’ teken. Bevestig eerst de accuklem van de rode startkabel aan deze positieve pool van de hulpaccu.

Stap 5 | Bevestig de accuklem van het andere uiteinde van de rode kabel aan de positieve pool van de lege accu.

Stap 6 | Beide accu’s (die van de hulpauto en de auto met een lege batterij) hebben ook een min: (meestal) een metalen knop met daarop het ‘-’ teken. Bevestig de accuklem van de zwarte startkabel aan deze negatieve pool van de hulpaccu.

Stap 7 | Bevestig de accuklem van het andere uiteinde van de zwarte kabel aan de negatieve pool van de auto met lege accu.

Let op: bevestig deze zwarte accuklem bij de ‘pechauto’ op een blank (niet geverfd), metalen massapunt in het motorblok of op het chassis. Bijvoorbeeld op een bout, moer of takeloog. Doe dit op reële afstand van de accu of (brandstof)leidingen. De reden is dat, vooral bij het straks weer verwijderen van de klemmen, er een vonk kan optreden. Hierdoor kan er ‘knalgas’ ontstaan als die vonk in aanraking komt met gasmengsel zoals bij de accu. Bovendien maak je op deze wijze van bevestigen aan de carrosserie een zo gunstig mogelijke stroomkring. Dit verhoogt de kans en snelheid van slagen van de starthulp.

Stap 8 | Start de hulpauto. Schakel daarna de verwarming aan (blower en achterruit) van deze auto. Dit vangt de hoge piekstroom op, zoals vermeld ter bescherming van de elektronica van het voertuig. Laat de motor een kleine vijf minuten draaien, zodat de hulpaccu zelf voldoende elektriciteit ontvangt (ofwel goed kan opladen).

Stap 9 | Start de auto waarvan de accu starthulp nodig heeft. Gelukt? Laat de beide motoren dan nog enkele minuten draaien. Zo zal ook de lege accu alvast zoveel mogelijk opladen.

Stap 10 | Schakel de motor van het hulpvoertuig uit.

Stap 11 | Maak de startkabels weer los, in omgekeerde volgorde van hoe deze zijn aangesloten. Dus eerst: verwijder de zwarte accuklem van de (derhalve zwarte) kabel van de negatieve pool van de auto waarvan de accu leeg was.

Stap 12 | Verwijder de zwarte accuklem van de negatieve pool van de hulpauto.

Stap 13 | Verwijder de rode accuklem van de (derhalve rode) kabel van de positieve pool van de (voorheen) lege accu.

Stap 14 | Verwijder de rode accuklem van de positieve pool van de hulpauto.

Stap 15 | Laat de motor van de geholpen auto draaien. Rij er nog een kwartier tot een half uur mee, het liefst op een snelweg of andere weg(en) waar je redelijk door kan rijden. Zo laadt de (wellicht verouderde, kwetsbare accu) weer het best en snelst bij. Gebruik nu juist weer níet de accu-slurpende voorzieningen zoals blower en achterruitverwarming.

Zie ook de volledige uitleg en toelichting over de volgorde van het aansluiten van startkabels.

<< Terug



Kun je zomaar elk soort startkabels gebruiken voor elke auto?

Nee. Er zijn meerdere soorten startkabels. Er zijn verschillen in kwaliteit, lengte, diameter van de koperen kern. Hetzelfde geldt voor de capaciteit. Een belangrijke vraag is: hoeveel ampère kunnen de kabels aan? Er zijn ook verschillen in toepassingen: zijn de startkabels voor een benzineauto of diesel bestemd? Daarnaast zijn er diverse soorten startkabels als het gaat om extra functies. Bij dit laatste zal de beslissing over welke startkabels te kopen ook afhangen van de vraag of deze voor particulier of professioneel gebruik zijn. Er zijn namelijk ook startkabels te koop met functionaliteiten voor professioneel gebruik, zoals bijvoorbeeld met electric control, haspel en/of voltmeter.

Een verdere toelichting hierop is te vinden op deze pagina.

<< Terug



Zijn er alternatieven voor het gebruik van startkabels?

Ja. Een voertuig zoals auto, motor of bestelbus met lege accu aan de praat krijgen, hoeft niet per se met behulp van startkabels. Er zijn ook andere opties: het gebruik van een jumpstarter, ook startbooster genoemd. Dat is een starthulp voor auto, motor, vrachtwagen, boot of ander voertuig, mobiel en draagbaar. Deze heeft een interne accu, zodat er géén 230V stopcontact nodig is om het gestrande voertuig weer op weg te helpen.

Natuurlijk zijn er lichte tot zeer krachtige startboosters. Wat nodig is, hangt uiteraard af van de accu en het voertuig in kwestie. Er zijn ook kleinere powerbanks met startboost-mogelijkheid, handig voor in elke auto, voor als het eens nodig mocht zijn.

Let op, er zijn ook acculaders met ingebouwde functie van starthulp/ booster, maar daarvoor is – in tegenstelling tot bij een jumpstarter – wél externe stroom nodig. Dit zijn dus géén vervangers voor startkabels. Een typische mobiele jumpstarter echter is dat dus wél. Deze doet dienst via de interne accu, die uiteraard wel vooraf opgeladen dient te zijn.

Zie ons assortiment aan jumpstarters.

 

<< Terug



Mag je de luxe sportwagen met lithium accu jumpstarten?

Nee. Is de startaccu van uw Porsche, Maserati, Ferrari of ‘vergelijkbare’ sportwagen leeg en start de auto daardoor niet, gebruik dan géén startbooster. De lithium startaccu van een dergelijke auto heeft namelijk altijd een Battery Management System (BMS). Deze zal direct de gehele capaciteit van de startbooster volledig wegtrekken en daarmee stuk kunnen gaan.

Wat u wel moet doen, is een lithium acculader gebruiken. Deze laadt de batterij weer bij tot een minimum laadniveau waarvan het BMS het signaal geeft dat starten weer mogelijk is.

Hoe lang dat laden duurt, hangt af van twee voor de hand liggende zaken. Ten eerste van het laadvermogen van de lader. Ten tweede van hoe leeg de accu is. Helemaal volladen is overigens niet nodig, als binnen de accu maar een minimum startvermogen bereikt wordt.

Hebt u toch een startbooster gebruikt? Dan kunt u enigszins gerust zijn: aan autozijde zal er geen schade door ontstaan. Aan de startbooster zelf echter, zoals gezegd, waarschijnlijk wel.

<< Terug

 

Zie ook:

 

Veelgestelde vragen & antwoorden | over starten van accu's