Onderhoud accu elektrische auto

Door goed onderhoud van de accu van een elektrische auto gaat deze langer mee, met een zo maximaal mogelijke capaciteit. Een uitleg.

Een elektrische auto heeft voor de aandrijving een duur, groot lithium accupakket. Juist omdat deze zo waardevol is, wil je de afschrijving ervan - in capaciteit en in levensduur - zoveel mogelijk vertragen. Dat doe je door goed en zorgvuldig onderhoud.

Dat kan zeker op de langere termijn een aantrekkelijk verschil maken. Weliswaar neemt het laadvermogen van de lithium EV accu niet snel af, maar er treedt gedurende de jaren wel degelijk een vermindering daarvan op, en dat proces kun je afremmen. Bovendien stel je daarmee het moment van vervangen van de EV accu uit, als de laadcapaciteit te laag is geworden. Of, als een nieuwe accu economisch gezien niet meer interessant is, dan stel je hiermee het moment van het aanschaffen van een nieuwe EV uit. Hoe dan ook bespaart het kosten en/of het geeft je meer keuze bij het moment van kopen van een nieuwe accu of auto.

Startaccu: in zowel brandstofauto als elektrische auto

Vooraf, goed om nog even te benoemen en om verwarring te voorkomen: zowel de auto op brandstof als de elektrische auto heeft een startaccu. Ook het onderhoud van de accu om de motor te starten is belangrijk; om zo lang mogelijk de beste prestaties te behouden.

De accu van een traditionele auto, voor het starten van de motor en voor de voeding van de auto-accessoires, bevat veelal een elektrolyt van water, lood en zwavelzuur ('natte accu') of een niet-vloeibaar elektrolyt ('droge accu'). Voorbeelden van de laatste zijn de Gel (start)accu en de AGM (start)accu, waarbij de AGM werkt met glasvezelmatten die het elektrolyt volledig opnemen.

Bij deze accu’s is een juist gebruik en goed onderhoud belangrijk. De kans op te ver ontladen, op overladen, op sulfatie en/of op zuurafzetting is vrij gauw aanwezig. Ook voldoende aandacht voor een goede werking van de dynamo - bij een auto op benzine of diesel - die tijdens het rijden de accu weer oplaadt, is een standaard onderdeel bij de verschillende autobeurten in de garage.

Ook een EV heeft een 12V startaccu (lees verder).

Zie ook: alles over het gezond houden van de (start)accu van een auto.


Accu's van een EV

Ook de accu van een elektrische auto heeft een startaccu; in dit geval om de elektrische systemen op te starten. Bij een EV kan de startaccu bijvoorbeeld een kleinere, conventionele 12V AGM accu zijn. Deze accu is bij een EV níet gekoppeld aan een dynamo. Het is het grotere accupakket van de EV dat deze startaccu van de juiste en voldoende spanning voorziet.

Het grotere accupakket voor de aandrijving van elektrische auto is gemaakt van lithium-ion. Deze lithium-ion accu’s hebben een hogere energiedichtheid en verliezen veel minder snel hun capaciteit, met als resultaat een hogere opslagcapaciteit, en indirect zijn ze daarmee ook lichter van gewicht en compacter. Ze gaan bovendien langer mee. In vergelijking met een startaccu zoals op basis van elektrolyt, is het onderhoud van de accu van een elektrische auto in wezen eenvoudiger.

 

 

Onderhoud accu elektrische auto: relatief eenvoudig

Een elektrische auto heeft géén brandstofmotor en daarmee ook minder en minder kwetsbare bewegende onderdelen. De (Li-ion) accu met als aandrijving een elektromotor heeft minder draaiende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Ook motorolie is niet nodig. En dus scheelt dat in het benodigde onderhoud, zeker van de motor. Overigens zijn er meer redenen waarom het onderhoud van de EV als geheel minder tijd kost; denk aan elektronisch geregelde aansturingen en bijvoorbeeld recuperatief remmen, met als voordeel minder slijtage.

Desondanks is er ook bij het onderhoud van een EV een redelijk uitgebreide todo lijst. Van het controleren van de bijbehorende omvormer tot aan het checken van alle overige delen van de auto; zoals de verlichting, de banden, het filterwerk, de elektra, softwaresystemen, enzovoort. Echter, met name het onderhoud van de motor is zoals vermeld een stuk overzichtelijker, en daarmee veelal goedkoper. Bovendien gaat de lithium-ion gemiddeld behoorlijk lang mee.

Over de levensduur van de EV accu

Accu's van EV’s gaan al gauw zo’n 10 jaar mee. De garantieperioden van die batterijen zijn daarom vaak ongeveer van deze lengte. Gerekend in totale afstand gaan EV accu’s vaak al gauw zo’n 150.000 tot 250.000 kilometer mee. Natuurlijk kunnen en zullen er kleinere of grotere verschillen optreden afhankelijk van het precieze merk, model/bouwjaar en type.

Afname laadcapaciteit accu elektrische auto

Hoe dan ook: de levensduur van een lithium-accu, zoals toegepast in een EV, is veel hoger dan die van de (start)accu’s van auto’s. Die natte of droge loodaccu’s zijn nauwelijks vergelijkbaar met de compacte, lichte lithium-ion accupakketten. Zeker naarmate de batterijen van elektrische voertuigen verder evolueren, zul je wel een paar honderdduizend kilometer kunnen afleggen met niet meer dan 10 procent capaciteitsverlies.

Maar toch: óók een lithium-ion accu gaat met de jaren beetje bij beetje minder goed werken: het laadvermogen neemt telkens iets af. Denk bij die degeneratie van de accu van de elektrische auto, kort door de bocht, aan een paar procent per 100.000 kilometer.

Daarom: goed onderhoud accu elektrische auto

Het goed onderhouden van de EV accu is, kortom, altijd verstandig. Ten eerste omdat dit per saldo het duurste onderdeel is van de elektrische auto. Dus gaat het al gauw over een tiental of nog veel meer aan duizend(en) euro’s. Is dit wezenlijke onderdeel aan vervanging toe, dan is er ook meteen een flink bedrag afgeschreven. Hetzij de inruilwaarde van de auto keldert daarmee noemenswaardig, hetzij de aanschaf van een nieuwe EV accu is een behoorlijke kostenpost.

Daarnaast is het veel fijner om zo lang mogelijk een zo hoog mogelijke actieradius te behouden. Zo kun je niet alleen het langst tijdens een rit vooruit, maar hoef je ook minder vaak de auto aan de laadpaal te koppelen. Zeker de eerste generatie(s) EV accu's zullen sneller hun vermogen verliezen. Uiteraard geldt: hoe nieuwer de auto, hoe moderner de accu en hoe beter de prestaties ook op lange termijn.

Kortom:

Een lithium-ion accu biedt veel efficiency en voordelen, qua onderhoud, levensduur en capaciteit. Niet voor niets is het tegenwoordig dé accu voor een elektrische auto. Toch heeft ook de lithium batterij een gebruiksaanwijzing om het laadvermogen en de levensduur zo optimaal mogelijk te blijven houden. En dat kan vaak al met vrij overzichtelijke tips.

EV accu: zo houd je laadvermogen en levensduur optimaal

Hoe onderhoud je de accu van de elektrische auto om deze zo lang mogelijk werkend te houden, met maximale laadcapaciteit?

 

 

1 | Nooit helemaal leeg, nooit helemaal vol

Het eerste advies bij aankoop van een elektrische auto, is om de lading ervan binnen een bandbreedte te houden. Zorg dat de accu niet helemaal is volgeladen, en evenmin helemaal leeg raakt. Een marge van tussen de 20 en de 80 procent als ideale lading, is een veelgebruikte norm. De chemische werking van de lithiumcellen zal dan het best behouden blijven. Raken de cellen te vaak geheel leeg of geheel vol? Dan zal daarmee de maximale capaciteit sneller afnemen. Beschadiging van de batterij(cellen) ligt dan op de loer, aangezien je dan teveel van ze vraagt.

Moderne elektrische auto’s hebben vaak ingebouwde alerts en andere softwarematige bescherming tegen overladen. Denk aan het vertragen van de laadcapaciteit naarmate de accu vol raakt. Of aan het kunnen instellen van een automatische stop bij een bepaald percentage.

2 | Rustig aan bij kou

Vraag bij (extreem) lage temperaturen niet meteen teveel van je accu. Het kan de levensduur ervan beperken. Beter is het om de auto eerst even rustig warm te draaien, of te rijden. Lithium-ion accu’s zijn nou eenmaal gevoelig voor lage en hoge temperaturen. Dat kun je al direct merken aan de actuele actieradius, zeker bij kou.

Bij veel EV modellen is er de mogelijkheid om van afstand het accupakket (en de rest van de auto) voor te verwarmen. Ook andere temperatuurregeling, zoals koeling van de accu bij het laden, verhogen de maximale rijafstand op een volle batterij. Toch is het goed te beseffen dat lage (en hoge) temperaturen zeker invloed hebben op de prestaties van de accu.

 

Is de startaccu van de elektrische auto leeg? En kun je daardoor (dus) de auto niet starten? Dan is het gebruik van een jumpstarter de oplossing.

 

3 | Hoe vaak de elektrische auto laden?

Elke keer dat je de auto laadt, zal dit iets ten koste gaan van de maximale capaciteit. Ook al is dat slechts heel weinig; op de langere termijn heeft dit invloed, en de accu zal daardoor langzaam maar zeker afschrijven. Het maakt daarbij niet uit of je bij een laadbeurt veel laadt of weinig. Wat dat betreft is het beter, als dat lukt, om de accu niet elke dag te laden. Kies de laadmomenten zorgvuldig. Is het standaard elke dag autoladen, bijvoorbeeld ’s nachts, gewoonte geworden, terwijl het eigenlijk ook prima minder vaak kan? Dan is hier al winst te behalen.

4 | Maak snelladen niet onnodig vanzelfsprekend

Zo snel mogelijk de weg weer op met een hoge actieradius: snelladen is meestal erg logisch. Niet voor niets zijn er talloze mogelijkheden, zeker langs de snelwegen, om gebruik te maken van een hoge gelijkstroom. Behalve veel voordelen zijn er, voor de accu in kwestie, echter ook nadelen.

Laden met gelijkstroom met hoge spanning belast de accucellen aanzienlijker dan langzamer laden met wisselstroom. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat bij snelladen de accucellen hogere temperaturen bereiken. Daarom is het, in het kader van het goed onderhouden van de EV accu, beter om te snelladen wanneer dat handig is, maar zeker niet per se wanneer het eigenlijk niet nodig is.

5 | Bewuste stijl van rijden voor aanvullende besparing

Je rijstijl heeft invloed op veiligheid, zuinig rijden en op de afschrijving van de auto… ook bij elektrisch rijden. Net als bij een auto met verbrandingsmotor is zoveel mogelijk rijden op een constante snelheid gunstiger voor het verbruik; van in dit geval energie. Veelvuldig onnodig accelereren en afremmen kost méér elektriciteit. Bovendien is je rijstijl van invloed op zowel de actieradius als op het behoud van de kwaliteit en de levensduur van de accu.

 

 

Een goed laadstation kopen

Daarnaast is het noodzakelijk voor de lithium accucellen die samen de batterij vormen, om onderling in balans te blijven. Daarom biedt een laadpaal in combinatie met de auto-accusoftware aan het einde van het laden een kort proces van balanceren. Het laden gebeurt dan iets langzamer en behoedzamer. De cellen met een iets lagere spanning worden dan nog iets meer bijgeladen, in tegenstelling tot de cellen met al een iets hogere spanning. Vanzelfsprekend is ook het hebben van een goede laadpaal van belang voor het zo lang mogelijk behouden van de capaciteit en kwaliteit van de accu. Zie daarvoor ons aanbod aan laadstations van goede merken en hoogwaardige kwaliteit.

 

Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Onderhoud accu elektrische auto