Accu van een auto of motor gezond houden: dit is wat je kunt doen

Het gezond houden van de accu van een auto, motor of ander voertuig zoals een camper of caravan, loont. Zo haal je langdurig het beste uit de accu en stel je het moment van vervanging eveneens langdurig uit. Wat je kunt en moet doen om de auto-, motor-, boot-, camper- of caravan-accu gezond te houden, leggen we uit in dit artikel.

INHOUD

Hoe ga je goed om met een auto- of motoraccu en het (bijna) dagelijks gebruik daarvan? Waarom is het goed om hier bewust mee bezig te zijn? Het antwoord: door het nodige te doen om de accu gezond te houden, kun je wat de accu betreft probleemloos blijven rijden of varen, en stel je de aankoop van een nieuwe behoorlijk lang uit. Doe je dit juist níet, dan heb je sneller de ergernis van een onbetrouwbare accu, onverwacht stilstaan, reparatiekosten en/of veel te snel de dure uitgave van een nieuw exemplaar. Dit terwijl het gezond houden van de accu niet eens zo veel tijd, aandacht en moeite hoeft te kosten. Je moet het alleen wel weten én het natuurlijk ook gewoon ‘doen’.

 

Lader met pulse tronic

 

EERST EVEN DIT: over de verschillende soorten accu's

Over welke accu’s gaat dit artikel ‘Gezond houden van de accu’? Over de accu van een auto, motor of ander voertuig, of vaartuig zoals een boot, zo was al duidelijk. Het gaat in deze uitleg niet over het onderhouden van het lithium accupakket van een elektrische auto; daarvoor hebben we een ander artikel geschreven [ LINK NAAR DAT, HERSCHREVEN, ARTIKEL ]. Wél gaat het over het onderhouden van de (start)accu van onder meer de auto, waaronder de elektrische auto die eveneens over een (niet-lithium) startaccu beschikt. Er zijn verschillende soorten (start)accu’s, die bij de auto met brandstofmotor ook diverse auto-accessoires voedt. Een deel daarvan valt in de categorie ‘droge accu’, een deel onder de noemer ‘natte accu’. En de droge accu’s staan veelal ook bekend als ‘onderhoudsvrije accu’s’. Dit laatste wil niet zeggen dat er bij dat type batterij géén onderhoud nodig is; de term komt echter voort uit het feit dat elektrolyt bijvullen bij die exemplaren niet hoeft. Onderhoudsvrije accu’s, ofwel Maintenance Free of afgekort MF accu, zijn niet te openen met een dop. Het gaat namelijk om Gel of AGM batterijen, die in tegenstelling tot ‘natte’ loodzuuraccu’s níet bijgevuld hoeven worden (met vloeibaar elektrolyt). Dat zit bij een Gel zo: de gel is een standvastiger chemische samenstelling, en tijdens het laden daarvan komt veel minder gas vrij. En het gas dát vrijkomt, wordt weer vanzelf door de gel opgenomen. En bij de AGM accu zit het zo: het elektrolyt daarin kan niet of nauwelijks ontsnappen aan de speciaal daarvoor bestemde glasvezelmatten. Bij natte accu’s, daarentegen en zoals gezegd, is er sprake van elektrolyt dat wél, sneller verdampt of ontsnapt. De natte loodaccu of loodzuuraccu heeft vloeibaar elektrolyt dat bestaat uit gedestilleerd water, zwavelzuur en lood. Ze zijn niet volledig afgesloten, en het laden ervan moet gebeuren met de doppen open, waardoor dan (extra) waterstofgas vrijkomt en verdampt, zodat er met regelmaat vers steriel water bij moet.

Waarom moet je ook onderhoudsvrij accu’s ‘gewoon’ onderhouden?

Als gezegd, onderhoudsvrije accu’s hoef je niet bij te vullen. Maar ook deze MF accuvariant moet wel goed op spanning gehouden worden, zonder te overladen, en zonder deze te leeg te laten lopen. Hoe dit precies zit, komt verderop in dit artikel aan bod.



Accu gezond houden: welke voordelen levert dat op?

De voordelen van het gezond houden van de accu, is dat je er langer én zorgeloos je auto of motor door kunt gebruiken. Maar wát valt er aan die accu te onderhouden? Het belangrijkste is dat je voorkomt dat de batterij verzuurt of uitdroogt. Er kan bij het eerste zelfs een vast zuurresidu achterblijven, met kristalvorming, als de accu te vaak en te veel leeg is geraakt. Het zuur zet zich dan af van het gedestilleerde water en dat vermindert drastisch de capaciteit én verhoogt drastisch de afschrijving van die batterij. En het uitdrogen van de accu gebeurt juist als de lader té goed zijn werk doet, namelijk als sprake is van overladen, daarmee overspanning, te hoge temperaturen en tot slot verdamping. Door die verdamping van het accuwater komen de interne accuplaten droog te staan, hetgeen in veel gevallen niet meer te herstellen is.

<< Terug



Hoe kun je zien of merken of de accu niet gezond meer is?

Logisch: is de accu aan slijtage onderhevig, dan merk je dat aan de prestaties. Het starten van de motor gaat met haperen of op een gegeven moment überhaupt niet meer. De koplampen flikkeren soms, en de accu raakt ook telkens sneller leeg. Dus dat is duidelijk… Alleen wil je natuurlijk al ruimschoots daarvóór, tijdig in de gaten hebben dat de accu niet echt gezond meer is, zodat je deze tijd beter kunt gaan onderhouden. Uiteraard geldt: überhaupt preventief goed de accu onderhouden, is zonder meer het beste, en dat is precies wat we op deze pagina uitleggen. Los daarvan: ontstaat er gaandeweg twijfel over de precieze toestand van de accu? En of deze nog wel of niet voor een tijdje voldoende capaciteit heeft? Gebruik dan een accutester. Daarover in Punt 7 van de komende tips, méér.

<< Terug



Zo houd je de accu langdurig in goede conditie

  1. Allereerst: gebruik de accu zoals deze bedoeld is. Lees de gebruiksaanwijzing
  2. Houd de accu in beweging en laat het voertuig bij kou niet te lang stil staan
  3. Rij niet te veel korte afstanden
  4. Gebruik standaard een onderhoudslader (zie verderop deze pagina meer info)
  5. Laad de auto of motor met een lader die is beveiligd tegen overspanning
  6. Houd de accupoolklemmen schoon en heb oog voor zichtbare beschadiging of slijtage
  7. Gebruik een accutester, zeker bij langdurige en extreme kou
  8. Vul de natte loodzuuraccu’s tijdig bij met gedestilleerd water
  9. Gebruik voor ontzwavelen een lader met desulfateringsfunctie
  10. Gebruik indien nodig een lader met de functie van Reconditioneren

 

Accutesters en accumeters

<< Terug




1 | Hoe behandel je de accu van een auto of motor

Lees vóór gebruik de gebruiksaanwijzing van de accu en van de acculader. Daarin staat wat je moet doen, maar zeker ook wat je niet moet doen. Neem even de tijd, lees de handleiding en stel je op de hoogte van hoe de accu en de lader optimaal in te zetten.

<< Terug



2 | Houd de accu levendig en op temperatuur

Laat het voertuig niet te lang stil op zijn plek staan. Dat is slecht voor de accu. Daarom: ook als je de auto of motor langere tijd niet echt nodig hebt, rij dan tóch af en toe een stukje, van minimaal een kwartier tot een half uur. Daarmee raakt de accu weer op temperatuur en laadt deze ook automatisch weer bij. De chemische samenstelling blijft zo ook letterlijk goed gemixt, zodat onder andere het zuur zich niet snel van het water scheidt. Dit is al helemaal belangrijk bij langdurige kou, aangezien dit grote (nadelige) invloed heeft op het elektrolyt en de juiste werking daarvan. Dat komt onder andere doordat het water deels kan gaan bevriezen.

<< Terug



3 | Beperk het aantal korte ritten

Rij niet teveel alleen maar korte afstanden. De motor en de accu krijgen namelijk pas vanaf ritten van zo’n half uur lang voldoende de tijd om voldoende op te warmen respectievelijk bij te laden. Bovendien gaat een groot deel van de accuspanning al ‘teniet’ door het benodigde startvermogen. Houd hierbij ook rekening met grote stroomverbruikers zoals de achterruitverwarming, stoelverwarming en airconditioning.

<< Terug



4 | Accu gezond houden met een goede druppellader

Staat de auto of motor langere tijd stil? Zoals in de winterstalling? Gebruik dan een moderne druppellader of onderhoudslader. Naast druppelsgewijs bijladen kan zo’n lader ook pulserend laden en benodigd extra onderhoud detecteren en inzetten. Dit voorkomt onder andere leegraken en sulfateren.

<< Terug



5 | Onderhoudslader die beveiligd is tegen overladen

Bij overspanning van een accu kan het elektrolyt verdampen en daarmee deels opdrogen. Onderhoudsladers die beschermen tegen overspanning, zetten op het einde van het laadproces geautomatiseerd een lagere laadstroom in.

<< Terug



6 | Ziet de accu van de auto, boot of motor er nog wel gezond uit?

Bij een accu die slecht raakt aan de binnenzijde, zal ook uitwendig slijtage vertonen. In dat geval kunnen gaatjes, barstjes en scheurtjes te zien zijn. Let dan op, want een extern beschadigde accu kan elektrolyt lekken en zelfs ontploffen. Ofwel: tijd voor een nieuwe accu. Is er echter slechts sprake van zichtbare corrosie bij de accupolen? Deze zijn dan waarschijnlijk nog schoon te maken, waarmee het euvel verholpen kan zijn. Zie ook [ ACCUPOLEN SCHOONMAKEN ].

<< Terug



7 | Meten is weten: gebruik een accutester

Bij twijfel of vanuit preventief oogpunt, is het meten en testen van de accu altijd een goed idee. Zo kom je erachter of en zo ja, in hoeverre het degeneratieproces is ingetreden. Zo kun je ook tijdig herstelwerkzaamheden aan de accu laten verrichten, zoals geautomatiseerd met een onderhoudslader. Een accutester meet of de batterij nog genoeg spanning kan leveren.

<< Terug



8 | Natte loodzuuraccu op het juiste vloeistofniveau houden

Controleer bij een natte loodzuuraccu met afschroefbare dop regelmatig het vloeistofniveau, en vul zo nodig deze bij met gedestilleerd water. De platen van de loodaccu moeten voor ongeveer 1 centimeter bedekt zijn met elektrolyt.

<< Terug



9 | Onderhoudslader die kan desulfateren

Een accu die in bepaalde mate zuur- en kristalafzetting aan de binnenzijde heeft als gevolg van verzwavelen, is vaak nog goed te redden. Gebruik daarvoor een onderhoudslader met Desulfatie functie.

<< Terug



10 | Onderhoudslader die kan herconditioneren

Is er sprake van een vastzittend laagje zuur? Een onderhoudslader met de functie van Reconditionering mengt dat zuur weer met het accuwater, zodat er weer elektrolyt met goede balans ontstaat.

<< Terug



Welke onderhoudsladers komen in aanmerking?

CTEK MXS 5.0
Er zijn meerdere goede onderhoudsladers die uitstekend dienst kunnen doen voor het gezond houden van de accu. Een goed voorbeeld daarvan is de CTEK MXS 5.0. Dat is een geavanceerde lader met automatische temperatuurcompensatie voor loodzuuraccu's van 1,2Ah tot en met 110Ah. De MXS 5.0 biedt oplossingen voor uiteenlopende accuproblemen en heeft daarvoor onder andere functies voor diagnose, desulfatering en reconditionering. Met de functie voor FLOAT/PULSE-onderhoudsladen is de MXS 5.0 ook zeer geschikt voor langdurig onderhoud. Een andere optie is een Telwin Pulse Tronic met veelal dezelfde soort accu-onderhoudsfuncties; herstellend en preventief.

 

CTEK MXS 5.0

 

<< Terug



Toelichting op gezond houden accu door testen en meten

Accutesters zijn er voor het meten van de laadtoestand van de accu én voor het doormeten van het voertuig-laadsysteem: de dynamo. Ze zijn er voor onder andere alle soorten 12V-loodzuuraccu's, zoals natte, onderhoudsvrije, Ca/Ca-, gel- en AGM-accu's. Sluit de accutester met accuklemmen aan op de accu en maak gebruik van de aanwezige functies, die bij duurdere exemplaren zeer professioneel kunnen zijn.

<< Terug



Lukt het niet meer om de accu gezond te houden?

Lukt starten niet meer (goed)? Is de accu aan het einde van zijn levensduur, bijvoorbeeld door ouderdom of voortijdig doordat deze structureel niet goed is onderhouden én geen accu-herstelwerk is verricht? Denk dan nog aan de volgende opties: het gebruik van een jumpstarter (als er nog leven in de accu zit) of aan het kopen van een nieuwe accu.

<< Terug



Jumpstarter

Een jumpstarter kan het voertuig of vaartuig alsnog aan de praat krijgen als de accu nog niet kapot, maar wel leeg is. Denk aan de mobiele jumpstarters met interne accu. Ook zijn er 220V jumpstarters die je aan kunt sluiten aan het 220-240V net.

Startboosters

<< Terug



Nieuwe accu voor de auto, motor, boot of camper kopen

Is de accu niet meer te redden? Een nieuwe accu kopen kan voordelig via Acculaders.nl, met snelle levering.

<< Terug

 

Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

Lees meer
Filter uw producten
























TooLit accutester BT001
12V accu's tot ± 90 Ah

Eenvoudige, handige accutester TooLit Battery Tester BT001 met LED aanduiding. Voor test van 12V batterijen en dynamo van de auto.
Adapter voor Carpoint Jumpstarter 12V 250A en 400A
Adapter/ Voeding Carpoint Jumpstarter

Adapter/ voeding geschikt voor Carpoint Jumpstarter 12V 250A en 400A. Heeft u een Carpoint Jumpstarter 12V 250A of 400A en is uw adapter kapot? Dan is dit de juiste vervangende voeding/ adapter voor u.
TooLit accutester TBP 100
12V accu's tot ± 110 Ah

De TooLit Battery Tester TBP 100 is een accutester voor 6V en 12V loodaccu's met capaciteit van 20 tot 100Ah. Met drie functies: test van het startvermogen, weergave van de staat van de accu en test van de dynamo spanning. Analyse in 10 seconden.
Tecmate Optimate TEST TS126
De Optimate TEST TS126 accutester is bedoeld om de laadtoestand vast te stellen van uw accu. Hij kan gebruikt worden voor alle loodzuur- en LiFePO4 / LFP Lithiumaccu’s.
Tecmate Optimate TEST TS120
De Optimate TEST TS120 is een laadsysteem + dynamo-tester waarmee u de laadtoestand van de accu, maar ook het (start)vermogen van de accu en de laadcapaciteit van de dynamo kunt testen.
DHC accutester BT282
12V accu's tot ± 150 Ah

De DHC accutester BT282 met LCD is eenvoudig in gebruik. Bestemd voor alle 12V loodaccu's (vloeibaar, GEL, AGM, Start-Stop) met capaciteit van 4 tot 150Ah.
Aanbieding Carpoint Jumpstarter 12V - 250A
Carpoint Jumpstarter 12V - 250A
Booster / Starthulp / Jumpstarter

Deze jumpstarter van Carpoint is een startbooster, geschikt voor 12V voertuigen zoals grasmaaiers, jetski's, motoren, en kleine auto's.

€79,00 €59,95

Informatie
TooLit accutester NBT 100
12V accu's tot ± 150 Ah

De accutester TooLit Battery Tester NBT 100 met digitaal display is eenvoudig in gebruik. Bestemd voor alle 12V loodaccu's (vloeibaar, GEL, AGM) met capaciteit van 20 tot 150Ah. Test de spanning en de laadstatus. Apparaat zonder batterij.
Telwin Accutester T125
Geschikt voor 6V en 12V

De Telwin T125 accutester test de laadtoestand van de batterij, de correcte werking van het startsysteem, de startcapaciteit van de accu en de juiste werking van de dynamo.
TooLit Accutester Bluetooth BTW 6V / 12V
Deze TooLit BTW 6V / 12V accutester test de accu en het oplaadsysteem van voertuigen met behulp van een smartphone of een tablet, via Bluetooth. Voor alle soorten loodzuuraccu's van 7 tot 240 Ah.
TooLit accutester NBT 200
12V accu's tot ± 150 Ah

De accutester TooLit Battery Tester NBT 200 met digitaal display is eenvoudig in gebruik. Bestemd voor alle 12V loodaccu's (vloeibaar, GEL, AGM) met capaciteit van 20 tot 150Ah. Multifunctionele tester, compact en zeer nauwkeurig.
Telwin druppellader T-Charge 12 | 6V + 12V
6V en 12V accu's tot ± 70 Ah

De Telwin T-Charge 12 is een intelligente druppellader met elektronische regeling van de laadstroom, automatische onderbreking en herstart (PULSE-TRONIC). Toepassingen zijn: motor, auto, bestelwagen, tractor, boot en meer.
*Incl. btw
Pagina 1 van 8