Welke producten zijn nodig voor mobiel DC-DC laden? Vind hier uitleg over de componenten voor het rijdend opladen van een tweede (service-)accu. Om uiteindelijk op elke locatie stroom te kunnen leveren aan 220-230V apparatuur.
De uitleg en de producten op deze pagina zijn bedoeld voor het onderweg kunnen laden van een tweede accu: een gebruikersaccu ten behoeve van een 230V aansluiting in een bestelbus, soortgelijk werkvoertuig of andere toepassing of voer-/vaartuig. Een goed voorbeeld van een toepassing voor deze mobiele energiesets is het gebruik van 230V elektrisch gereedschap op een mobiele werklocatie, gevoed door het mobiele 12V of 24V stroomsysteem van de bestelauto.
> Denk bijvoorbeeld aan een glazenwasser die ter plekke zijn pomp op 230V wil gebruiken.
Deze producten en de informatie zijn specifiek bedoeld voor een stroomsysteem op basis van opladen door te rijden (dus niet off-grid). Dit ‘rijdende’ 230V systeem op basis van een (benzine)motor en dynamo werkt, samengevat, als volgt.
De bestelbus krijgt naast de vaste accu een tweede accessoire accu. Daartussen komt een DC-DC lader om te zorgen voor een stabiele en optimale voeding van die tweede accu (die net als de vaste accu geladen wordt rechtstreeks vanuit de dynamo), en een omvormer voor de transitie van 12V (of 24V) naar het voltage van 230. Lees verder voor een toelichting op deze producten en hun functie. We bespreken hier een systeem op basis van producten van Mastervolt.
Advies: gebruik componenten van één merk
Voor een mobiel DC-DC 12V-230V systeem beschrijven wij op deze pagina de benodigde producten van het merk Mastervolt. Wij adviseren in algemene zin ook om zoveel mogelijk consistent te zijn in de merkkeuze, bij het combineren van de diverse DC-DC componenten. Echter, wij bieden ook van het kwaliteitsmerk Victron verschillende DC-DC componenten. Zo is bijvoorbeeld de Victron Orion DC-DC converter het equivalent van de Mastervolt sinusomvormer AC Master. Ook die staan vermeld in het productoverzicht onderaan.
Om onderweg, al rijdend, voldoende laadspanning op te bouwen en deze te kunnen gebruiken voor een 230V toepassing, is het volgende nodig. De basis is (bijvoorbeeld) de bestelauto met bijgaande motor, dynamo en vaste 12V accu, ofwel de startaccu. Een DC-DC oplader legt de verbinding tussen de vaste en de tweede accu, ofwel de gebruikersaccu. Een sinusomvormer converteert de 12V spanning naar 230V voeding. Daarnaast zijn er deels onmisbare, deels overige accessoires zoals zekeringen, een houder daarvoor en diverse mogelijkheden voor monitoring.
De 'traditionele' bestelbus heeft net als alle andere benzine- en dieselauto’s een vaste accu zoals een loodzuur, lithium of AGM variant. De motor drijft hier op (bio)brandstof en de dynamo treedt vooral tijdens het rijden in werking. Dit gebeurt deels ook al stationair, maar alleen door te rijden kan de dynamo pas echt zijn werk doen. Bij genoeg kilometers en rijkracht zal de dynamo, met laadvermogen van al gauw 80 ampère, al vrij snel de startaccu volladen. Pas wanneer de startaccu vol is - en zolang als dit het geval is - zal de dynamo ook de tweede accu laden. Verder is in dit systeem een DC-DC lader nodig.
De DC-DC lader tussen de vaste en de accessoire-accu – ook wel service-accu of gebruikersaccu genoemd – helpt de dynamo om zijn ook voor deze tweede accu optimaal zijn werk te kunnen doen. Tevens heeft deze een beschermende functie voor de gebruikersaccu en de daarop aangesloten apparatuur. Tussen de beide accu’s is gelijkstroom nodig.
Nadat de motor in werking is getreden, zorgt de dynamo er als eerste voor dat de vaste accu volgeladen wordt én blijft. Dit garandeert altijd een volle startaccu, immers feitelijk prioriteit nummer één. Pas daarna, en nooit eerder, zal de dynamo ook de tweede accu gaan laden. Als deze dynamo niet draait, dus als de motor niet loopt, dan wordt in dit mobiele DC-DC systeem ook de tweede accu niet geladen.
Een goede DC-DC lader zorgt niet alleen voor voldoende laadspanning van de service-accu, maar houdt zoals vermeld ook de conditie van die laatste goed op peil.
Dat is nodig om de volgende redenen:
1 De startaccu ligt altijd dichter bij de dynamo en ontvangt het grootste aandeel van de laadstroom. Dat maakt het in veel traditioneel opgezette rijdende laadsystemen lastig om ook de service-accu van voldoende stroom te voorzien.
2 Een andere uitdaging ontstaat door de slimme dynamo’s, conform de Euro 5 of Euro 6 emissiestandaard in de nieuwe, energiezuinige motoren. Deze maken namelijk gebruik van een variabele spanning, inclusief spanningspieken. Is de gebruikersaccu op traditionele wijze gekoppeld, en niet via een DC-DC lader, dan zal deze tweede accu nauwelijks opladen. Bovendien kunnen de spanningspieken leiden tot beschadigingen aan zowel de gebruikersaccu als aangesloten apparatuur.
De Mac Plus DC-DC laders van Mastervolt (voor 12V en 24V) echter bewaken de gebruikersaccu en compenseren het spanningsverlies. Deze Mastervolts hebben een 3-traps laadmethode voor snel en veilig laden, en stabiliseren de laadspanning waarmee ze de accu, evenals andere gevoelige apparatuur beschermen.
Verdere kenmerken
Deze laders zijn geschikt voor natte, Gel, AGM en Li-ion accu’s (waaronder LiFePO4).
De Mac Plus zorgt ook bij een Euro 5/6 toepassing voor een constante laadstroom naar de gebruikersaccu, zelfs als de dynamo niet actief is.
Deze DC-DC lader van Mastervolt maakt ook parallel gebruik en daarmee laadstromen van hogere ampères mogelijk.
De Mac Plus detecteert om te beginnen al of de motor draait, en beschermt daarmee alvast de startaccu.
Er is slechts een minimaal verlies bij het eventueel omzetten van 12V naar 24V of andersom.
Verder heeft de Mac Plus het protocol MasterBus, voor intelligente systeemmonitoring en automatisering.
Voor meer informatie verwijzen wij naar het product zelf. Zie elders op deze pagina.
De tweede accu voor optimale laadopslag is meestal een AGM accu, zoals van Mastervolt. Deze zijn er vanzelfsprekend in verschillende capaciteiten, zoals 130Ah, 160Ah, 225Ah en 270Ah.
Binnen het mobiele, DC-DC stroomsysteem zonder vaste netspanning, is ook de omvormer onontbeerlijk. Deze zet de 12V (of 24V) spanning vanuit de beide accu’s om naar het benodigde 230 voltage voor, bijvoorbeeld, het te gebruiken elektrisch gereedschap. Een geschikte omvormer voor het Mastervolt mobiele DC-DC systeem is de AC Master, verkrijgbaar vanaf 2 (/24)/300 IEC (230V) en hoger, tot een vermogen van 3500 watt.
Deze zuivere sinusomvormers converteren de 12V of 24V accuspanning naar een betrouwbare 230V 50/60Hz of 120V 50/60Hz netstroom. Ze zijn eenvoudig te koppelen, installeren en bedienen. De hoogfrequente schakeltechnologie voorkomt brom- en zoemgeluiden. De AC Master is zuinig op de meest gevoelige apparatuur en heeft een hoog piek-/startvermogen, een spaarmodus en is optimaal beveiligd. Voor meer informatie verwijzen wij naar het product zelf. Zie verderop deze pagina.
Tot slot zijn er diverse aanvullende accessoires via Acculaders.nl te koop voor een mobiel DC-DC systeem: deels noodzakelijk, deels indien gewenst, zoals voor optimalisatie en monitoring. Denk aan zekeringen, zekeringhouders en bijvoorbeeld deze Mastervolt accu-monitors.
DC-DC acculaders
Een DC-DC acculader kan een accu laden en onderhouden vanuit een andere accu. DC staat voor Direct Current, ofwel gelijkstroom: hetgeen de ene accu geeft en de ander ook nodig heeft. De DC-DC lader beschermt verder beide accu’s, tegen respectievelijk overbelasting en te diep ontladen. Er zijn DC-DC laders voor een 12V accu naar een 24V accu, voor vice versa, en voor 12V-12V en 24V-24V verbindingen tussen de leverende en de ontvangende batterij.
Zie daarvoor ook onze pagina met losse DC-DC laders voor meer algemene toepassingen.
Hierboven hebben we een Mastervolt mobiel DC-DC 230V stroomsysteem beschreven, op basis van traditionele motoraandrijving en dynamo, met een extra 12V (of 24V) accu, DC-DC lader plus omvormer voor naar 230V. In vroegere tijden was 230V voeding, voor bijvoorbeeld het gebruik van elektrisch gereedschap ergens ter plekke, ook al mogelijk vanuit alléén de vaste accu. ’s Nachts bijladen was/is dan echter normaal gesproken het devies.
Verder is voor tijdelijke oplossingen altijd een mobiele aggregaat mogelijk. Feitelijk, zou je kunnen zeggen, is er met de bestelbus op benzine al een aggregaat-toepassing, mits stationair draaien al een voldoende hoog laadvoltage geeft.
Het op deze pagina beschreven DC-DC systeem op basis van een extra service-accu maakt de capaciteit en mogelijkheden tegenwoordig echter heel veel ruimer en een stuk efficiënter.
Graag wijzen wij daarbij ook op de mogelijkheid van een combinatie met een solar systeem. Dit gaat meestal gepaard met buigzame zonnepanelen zoals voor op het dak van de bestelbus.
Voor een uitleg over de (extra) benodigdheden daarvoor, zoals een laadregelaar, adviseren we deze pagina te raadplegen. Ook verwijzen we hierbij naar onze pagina met zonnepanelen.
Op Acculaders.nl zijn complete mobiele energiesets te koop zoals van Mastervolt. Te weten:
AANVULLENDE ACCESSOIRES ZOALS:
Alle producten zijn natuurlijk ook afzonderlijk te koop.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op 4841 reviews.