Acculaders voor de auto

"Ik zoek een acculader voor mijn auto"

Zoekt u een auto acculader? En wilt u meer informatie over welke acculader voor uw auto geschikt is? Wilt uw weten wanneer u eigenlijk een acculader nodig heeft? Wat precies een acculader is en wat het verschil is met een druppellader? En/of zoekt u tips voor het laden van uw auto accu?    

“Wanneer heb ik voor mijn auto een acculader nodig?” Natuurlijk: als de accu leeg is geraakt. Maar dan bent u eigenlijk al te laat. Hoewel, een lege auto-accu moet nooit te lang leeg blijven, anders resulteert het in een diep ontladen accu. En die is niet meer te herstellen, dus betaalt u voor een nieuwe. Zorg daarom snel voor het weer volladen. Maar wees er veel liever überhaupt tijdig bij!

Zorg voor slim en proactief accu-onderhoud voor uw auto. In principe heeft u geen acculader nodig als uw moderne auto zeer regelmatig rijdt. Maar als uw auto langere tijd stilstaat, is het veel beter voor de accu als u ‘m volgeladen houdt. Ook al houdt een nieuwere accu het op zich vaak nog wel even uit, toch gaat deze op langere termijn beduidend langer mee als u 'm wel 'op de lader' zet.



“Ik ga twee weken op vakantie zonder auto. Heb ik dan een acculader nodig?” De vraag is hier eigenlijk: hoe lang kan een auto stilstaan zonder dat (bij)laden van de accu echt nodig is? Een auto kan op zich prima een week of twee stilstaan. Denk maar aan wanneer u op Schiphol zou lang-parkeren. Bij terugkomst zal een moderne auto dan meestal zonder (veel) problemen starten. Maar…

Als de auto-accu al wat ouder is, en zeker bij kou, is een acculader aansluiten zeker raadzaam. Gaat u bijvoorbeeld tijdens de winter twee, drie weken van huis, dan kan dit het verschil zijn tussen een accu die nog in leven blijft of net niet meer start. Zelfs bij regelmatig periodes van een dag of drie géén autogebruik, is het beter als u de accu ondertussen onderhoudend laadt. De accu gaat dan, als gezegd, zeker langer mee. En dus betaalt een (thuis)acculader zich zo, 100 procent zeker, terug.

Bij het onderhoudend laden van de accu van uw auto, spreken we eigenlijk van een druppellader. Een 'gewone', lineaire acculader is echt bedoeld om de lege accu snel te kunnen vullen. Maar normaal gesproken hebben we het bij de term ‘acculader’ dus over een druppellader. De druppellader biedt daarbij gemak en voordeel ten opzichte van de recht-toe-recht-aan acculader.

Laatstgenoemde categorie acculaders geven mogelijk aan wanneer de auto-accu is volgeladen. Hoe dan ook moet u zelf tijdig de accuklemmen loshalen, om overbelasting van de accu te voorkomen. Bij een druppellader echter hoeft u niet bang te zijn dat de accu op deze manier stuk zou gaan. De druppellader kunt u gerust ‘aangeladen’ aan de auto laten zitten. 'Aansluiten en vergeten maar', zogezegd. Sterker nog, de lader zal de auto-accu hierdoor alleen maar beter onderhouden!

"Welke acculader/druppellader is voor mijn auto geschikt?" Uiteraard hangt dit af van een aantal factoren. Maar de CTEK MXS 5.0 en de meeste andere laders zijn geschikt voor alle soorten accu’s. Uitgezonderd lithium-ion dan, maar die komen in gewone auto’s als start-accu niet voor.

De CTEK MXS 5.0 is voor een reguliere auto een logische, zekere en prijsbewuste keus. Wilt u de accu kunnen onderhouden zonder 220 volt stroom? Kies dan een acculader op zonne-energie. Voor de hand liggend voor een auto is dan de Telwin Solara Flexo 10. Níet om een lege accu mee op te laden, wél om de accu zorgvuldig mee te onderhouden én – als druppellader – mee vol te houden.



> TIP voor het gebruik van de Solara Flexo: deze acculader op zonne-energie moet onder het raam op het dashboard van uw auto liggen. Zoveel mogelijk in de zon. Dus niet in de garage! De Solara moet goed zonlicht kunnen opnemen; het licht door een raampje is daarvoor niet voldoende.


“Moet ik de accu vóór het laden uit de auto halen?” Bij Acculaders.nl ontvangen we deze vraag regelmatig. Het antwoord is een duidelijk nee, mits u een goede, processor gestuurde lader aanschaft. Sluit u een lineaire of goedkoop merk acculader aan, dan kan de board elektronica van uw auto beschadigd raken. Dit gebeurt echter niet bij een kwaliteitslader zoals de aangeraden CTEK.


> TIP: De CTEK MXS kan prima buiten worden gebruikt, maar leg deze wel op een zo droog mogelijke plek. Een lader als deze is niet waterdicht – wel spatwaterdicht (isolatieklasse IP65).


Veel van de druppelladers op Acculaders.nl zijn, naast krokodillenklemmen, ook inclusief eyelets. Hiermee maakt u een vaste verbinding op de accupolen en kunt u vervolgens heel makkelijk met een stekkertje aan- en afkoppelen. De Telwin Solara Flexo kan echter alleen rechtstreeks worden aangesloten op de accupolen, maar heeft weer als uniek voordeel dat deze in de sigarettenaansteker van de auto kan. Let daarbij wel op deze voorwaarde (!): dit zal alléén werken als er óók spanning op deze 12V aansluiting staat wanneer het contact van het voertuig uit staat.


> Aan te raden apparaten voor het laden van uw auto-accu: in bijna alle gevallen is de CTEK MXS 5.0 perfect geschikt. Als u wilt dat de accu sneller oplaadt, kies dan voor de MXS 7.0 of MXS 10.0. Een alternatief voor de MXS 5.0 is de Telwin T-Charge 12 voor de kleinere auto, en de Telwin T-Charge 20 Boost voor de grote auto(-accu). Voor accu’s in start-stop installaties: zie hieronder.





“Als ik regelmatig de auto gebruik, heb ik dan toch een acculader nodig?” Uitleg hierover heeft u eerder op deze pagina kunnen lezen. Bij (zeer) regelmatig gebruik is dit bij een moderne auto niet nodig. Anders ligt het als u alleen kleine afstanden rijdt en zéker als uw auto een start-stop installatie heeft. Staat u stil voor brug of stoplicht, dan slaat hierbij automatisch de motor af. In principe milieuvriendelijk, maar de accu’s van deze populaire start-stop systemen raken wel sneller leeg/leger.

Rijdt u alleen kleinere stukken, dan heeft de dynamo namelijk niet voldoende tijd om de accu weer helemaal op te laden. Speciaal hiervoor is er de CTEK CT5 Start/Stop: geoptimaliseerd voor AGM accu’s en EFB (enhanced flooded battery) accu’s, vaak gemonteerd in auto met start-stop installatie.

Heeft u na het lezen van dit artikel een aanvullende vraag? Zie de contactgegevens op deze site.

 

Lees meer
Filter uw producten


















Aanbieding CTEK MXS 3.8 (12V / 0,8A - 3,8A)
CTEK MXS 3.8 (12V / 0,8A - 3,8A)
12V accu's tot ± 85 Ah
onderhoud tot ± 130 Ah


De MXS 3.8 is de oplossing voor uiteenlopende accuproblemen en is de ideale acculader voor dagelijks gebruik. De MXS 3.8 is een geavanceerde, processorgestuurde acculader met gepatenteerd FLOAT/PULSE-onderhoud voor accu’s van 1,2Ah tot en met 85Ah.

€84,95 €74,95

Informatie
Aanbieding CTEK MXS 5.0 (12V / 0,8A - 5A)
CTEK MXS 5.0 (12V / 0,8A - 5A)
12V accu's tot ± 110 Ah
onderhoud tot ± 160 Ah


De MXS 5.0 is een geavanceerde acculader met automatische temperatuurcompensatie. Deze acculader levert uitstekende prestaties voor loodzuuraccu's van 1,2Ah tot en met 110Ah.

€89,95 €74,95

Informatie
CTEK CT5 POWERSPORT Lithium
12V accu's tot ± 25 Ah

De nieuwe CTEK CT5 Powersport acculader is met name ontworpen voor het opladen en onderhouden van Powersport voertuigen zoals motorfietsen, jetski’s, quad’s en meer. Deze nieuwe lader is ook geschikt voor lithium.
CTEK MXS 5.0 Polar (12V / 0,8A - 5A)
12V accu's tot ± 110 Ah
onderhoud tot ± 160 Ah


CTEK Polar is gebouwd om erg koude temperaturen te weerstaan. Het is een unieke lader met moderne, geavanceerde technologie. Deze lader is speciaal ontwikkeld voor voertuigen waarvoor een goede accuverzorging benodigd is tijdens koude winterperioden.
Aanbieding CTEK MXS 5.0 Test & Charge (12V / 0,8A - 5A)
CTEK MXS 5.0 Test & Charge (12V / 0,8A - 5A)
12V accu's tot ± 110 Ah
onderhoud tot ± 160 Ah


De MXS 5.0 TEST&CHARGE is zowel een geavanceerde processorgestuurde acculader als een testsysteem voor accu's en alternators. Het is de ultieme oplossing om accu's te testen, op te laden en te onderhouden.

€125,00 €109,95

Informatie
Aanbieding CTEK MXS 7.0 (12V / 7A)
CTEK MXS 7.0 (12V / 7A)
12V accu's tot ± 150 Ah
onderhoud tot ± 225 Ah


De MXS 7.0 is ideaal voor het opladen van grotere accu’s zoals in caravans, recreatievoertuigen en auto’s. Het is de perfecte universele 12V lader. De MXS 7.0 heeft tevens een supply (voeding) functie.

€134,95 €129,95

Informatie
CTEK M100 (12V / 7A)
12V accu's tot ± 150 Ah
onderhoud tot ± 225 Ah


Een hoogwaardige maritieme acculader met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding, die compleet accu-onderhoud mogelijk maakt voor kleinere boten met een 12V-accu.

€144,95

Informatie
CTEK XS7000 Non Multi (12V / 7A)
12V accu's tot ± 150 Ah
onderhoud tot ± 225 Ah


De XS 7000 is de perfecte universele 12 V lader. De XS 7000 heeft geen modusknop - steek hem gewoon in het stopcontact en sluit de accukabels aan om met laden te beginnen.

€149,95

Informatie
CTEK MXT 4.0 (24V / 4A)
24V accu's tot ± 100 Ah
onderhoud tot ± 250 Ah


PERFECT ONDERHOUDSLADEN VOOR 24VDe MXT 4.0 is een rendabele lader, die geschikt is voor kleinere 24V accu’s. De MXT 4.0 is ideaal voor onderhoudsladen van grotere wagenparken met 24V voertuigen, back-upsystemen, pistemachines, rolstoelen e.d.

€169,95

Informatie
CTEK MXS 10 (12V / 10A)
12V accu's tot ± 200 Ah
onderhoud tot ± 300 Ah


De MXS 10 is een geavanceerde lader. Hij is ideaal voor professioneel gebruik en perfect voor werkplaatsen, caravans, recreatievoertuigen, boten of auto’s. De MXS 10 is uitstekend geschikt om een breed scala aan accuproblemen op te lossen.

€194,95

Informatie
CTEK M15 (12V / 15A)
12V accu's tot ± 300 Ah
onderhoud tot ± 500 Ah


De nieuwe CTEK M15 is een acculader/ druppellader voorzien van een 4 meter lange kabel en een temperatuursensor voor optimaal opladen bij elke temperatuur. De M15 is ook geschikt voor lithium accu's.

€234,95

Informatie
CTEK MXS10 Ext. Cables (4m) + Bumper (12V / 10A)
12V accu's tot ± 200 Ah
onderhoud tot ± 300 Ah


PROFESSIONEEL OPLADEN MET EEN COMPACT APPARAATDe MXS 10 is een lader met geavanceerde technologie. Hij is ideaal voor professioneel gebruik en perfect voor werkplaatsen, caravans, recreatievoertuigen, boten of auto’s.

€249,95

Informatie
*Incl. btw
Pagina 1 van 2