Veelgestelde vragen & antwoorden | over acculaden, producten en systemen

Deze sectie geeft antwoorden op veelgestelde vragen over accu's, acculaden en gerelateerd gebruik van producten en systemen.

Voor onze FAQ over zaken als betalen, garantie, retourneren, verzending en overige info rond bestellingen verwijzen wij u naar deze pagina.

Vragen en antwoorden accu's, acculaden en energiesystemen

ACCU'S EN LADEN

STARTEN

ENERGIESYSTEMEN

Welke soorten accu's zijn er?

Hoe sluit je veilig startkabels aan?

Hoe sluit je zonnepanelen aan?

Moet je de accu loskoppelen van het voertuig alvorens deze op te laden?

In welke volgorde moet je startkabels aansluiten?

Wat is een Energie Storage System (ESS)?

Kun je een grotere accu laden dan waarvoor de acculader bedoeld is?

Kun je zomaar elk soort startkabels gebruiken voor elke auto?

Hoe zet je een Energy Storage Systeem op?

Kan ik verschillende accu's tegelijk opladen via onderhoudsladen?

Zijn er alternatieven voor het gebruik van startkabels? Werkt zonnestroom nog in een ESS als het vaste net uitvalt?
Bij welke temperatuur zal een accu bevriezen?

Mag je de luxe sportwagen met lithium accu jumpstarten? Hoe zet je een compleet ESS op voor een specifieke capaciteit?
Kan je een bevroren accu opladen?

  Wat is een off-grid systeem?
Hoeveel elektrische energie kost het opladen van een loodzuuraccu met een acculader?

  Hou ontwerp en bouw je een off-grid systeem?
Welke oorzaken kunnen er zijn van een lege accu?

  Hoe bouw je een compleet solar systeem?
Wanneer is een accu eigenlijk 'leeg'?

  Wat is het verschil tussen een PWM laadregelaar en MPPT laadregelaar?
Kun je een lege accu nog repareren?

  Wat is een dynamisch energieopslagsysteem?
Hoe onderhoud ik mijn accu het best?

   
Hoe koppel ik de accu los van het voertuig?

   
Hoe monteer ik een accu in het voertuig?

   
Hoe laad ik veilig mijn accu op?

   
Hoe lang gaat een accu mee?

   
Waarin verschillen een acculader, druppellader en onderhoudslader?

   
Hoe sluit je een acculader goed en veilig aan?

   

Hoe sluit je een onderhoudslader aan op de accu?

Hoe richt je een semi-openbaar laadpunt in voor betaald én gratis EV laden?

   

 

ACCU'S EN ACCULADEN



Welke soorten accu's zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten accu’s. Zo is er de loodaccu, startaccu, stationaire accu, tractie-accu, semi-tractie accu, natte accu, droge accu, lithium accu in meerdere varianten, open accu, dichte accu, gel accu en, onder meer, de AGM accu. Elk heeft specifieke kenmerken waardoor er ook acculaders op maat voor zijn. Voor een volledige beschrijving van de kenmerken van elk type accu verwijzen wij u naar deze pagina.



Moet je de accu loskoppelen van het voertuig alvorens deze op te laden?

In de meeste gevallen is dat niet nodig. Het ligt aan de acculader, de maximale laadspanning en de kwaliteit en beveiliging van de lader.

CTEK-laders beschadigen gevoelige elektronica niet. U hoeft de accu in dat geval dus niet los te koppelen van het voertuig.

Bij gebruik van de Recond-modus bij een CTEK-lader is echter wel voorzichtigheid geboden. De meeste fabrikanten vinden het voldoende veilig zolang de spanning lager blijft dan 16V. CTEK blijft ruim onder deze limiet, zelfs in Recond-modus. Hoge spanningen kunnen de gebruiksduur van bepaalde componenten verkorten.

De regel is dat de gebruiksduur van een lamp halveert bij een verhoging van de spanning met 5%. Dit vormt meestal geen groot gevaar.

Hebt u gevoelige elektronica waarbij de fabrikant waarschuwt voor hoge spanningen: koppel deze dan los!



K
un je een grotere accu laden dan waarvoor de acculader bedoeld is?

Ja, alleen neemt bij gebruik van een (te) kleine lader de oplaadtijd toe. Soms vormt dit een probleem. Gebruik in dat geval een grotere lader. Als u de lader alleen gebruikt voor onderhoudsladen dan volstaat vaak een kleine lader.




Kan ik verschillende accu's tegelijk opladen via onderhoudsladen?

Ja, dit is in principe mogelijk. Sluit de accu’s dan wel parallel aan. Zorg er óók voor dat de afzonderlijke accu’s eerst volledig opgeladen zijn. Anders is er het risico van stroompieken tussen de accu's en dat kan leiden tot onnodige slijtage.

CTEK laders zijn volledig in staat om verschillende accu's, mits parallel aangesloten, te laden of onderhoudsladen. Een voorwaarde is wel dat de totale grootte van de accu's (Ah) de aanbevolen grootte voor de lader niet overschrijdt. Verschillen de grootte van de accu’s (Ah), de leeftijd en de staat van de accu's in behoorlijke mate? Dan kan dit aanzienlijke slijtage veroorzaken bij de in goede staat verkerende accu's. Zorg dus, als u meerdere accu’s gelijktijdig wilt onderhoudsladen, dat deze in gelijkwaardige staat verkeren én voorafgaand eraan volledig zijn opgeladen.

 



Bij welke temperatuur zal een accu bevriezen?

Een volledig opgeladen accu bevriest bij -67 graden Celsius. Een lege accu zal al bevriezen bij slechts een paar graden onder nul. Denkt u dat de accu bevroren is of is geweest? Laat de accu dan testen. De accu kan erdoor beschadigd zijn en moet in dat geval mogelijk worden vervangen. Zogenaamde droge accu's, zoals AGM-accu's, zijn beter bestand tegen lage temperaturen.

 



Kan je een bevroren accu opladen?

Nee. De accu moet eerst weer ontdooien. De accu was namelijk volledig ontladen, anders zou deze niet bevroren raken. Controleer de accu alvorens het laden te starten nauwgezet op scheuren en andere schade. Een volledig opgeladen accu bevriest bij -67 graden Celsius, een lege accu mogelijk al bij slechts een paar graden onder nul. Vermoedt u dat de accu bevroren is of was? Laat dan de accu testen op beschadigingen. Mogelijk moet deze worden vervangen.



Hoeveel elektrische energie kost het opladen van een loodzuuraccu met een acculader?

Lees hier een handige manier om te berekenen hoeveel energieverbruik er is bij het opladen van een loodzuuraccu met een acculader.

Uitgangssituatie
Accuspanning (As) = 12V
Accucapaciteit (Ac) = 75Ah
Huidig laadniveau van de accu (Ln) = 50%
Efficiëntie van de accu = 87%
Efficiëntie van de acculader = 80%

Berekening
Hoeveel energie is er nodig om het laadniveau van de accu aan te vullen tot 100%?
12V x 75Ah x 50% = 12 x 75 x 0,5 = 450Wh

Hoeveel energie moet de acculader leveren, rekeninghoudend met de efficiëntie van de accu?
450Wh / 87% = 450 / 0,87 = 517Wh

Hoeveel energie moet het elektriciteitsnet (En) aan de acculader leveren, rekeninghoudend met de efficiëntie van de acculader?
En = 517Wh / 80% = 517 / 0,8 = 647Wh oftewel 0,647kWh

Resultaat
Er is dus 0,647kWh nodig om deze accu helemaal op te laden. Met de reguliere energietarieven tot aan de energiecrisis van 2022 kostte het opladen van een halfvolle 75Ah accu ongeveer € 0,14. Op moment van schrijven in 2022 was dit hoger.

 



Welke oorzaken kunnen er zijn van een lege accu?

Mogelijke oorzaken van een lege accu:

Slijtage van de accu
Over tijd slijt een accu. Na verloop van tijd zal de accu 'op' en daarmee leeg zijn. 

Verkeerd laden van de accu
Verkeerd opladen. Te lang een te hoge laadspanning erop laten staan. Met een te hoge laadspanning de accu laden. Het kan allemaal een kapotte, en daarmee lege accu tot gevolg hebben. 

Te diepe ontlading
Dit is doorgaans funest bij meer dan 80% ontlading van een (vol)tractie-accu en bij meer dan 20% ontlading van een startaccu.

Lekspanning in het voertuig
De lekspanning mag niet méér zijn dan 0,03A. U kunt het voertuig hierop laten controleren.

Lichten of andere elektrische verbruikers aan laten staan

Lang niet gebruiken van de accu
De accu verliest langzaam zijn lading over tijd. Gebruik daarom een onderhoudslader om de levensduur van de accu te vergroten.

Korte ritten in de auto
De dynamo heeft niet genoeg tijd voor het opladen van de accu.

Zeer lage of hoge temperaturen 
Vooral lagere temperaturen zorgen voor een slechter presterende accu. Bij hogere temperaturen presteert de accu weliswaar beter, maar gaat deze ook korter mee. 

Te hoge of te lage laadspanning
De laadspanning van een 12V accu is ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Vrijwel al onze laders zijn zogenaamde slimme laders die zelf detecteren hoeveel laadspanning de accu op de verschillende momenten in het laadproces nodig heeft om optimaal op te laden. 




Wanneer is een accu eigenlijk 'leeg'?
 

Het antwoord hierop is niet eenduidig, want het hangt ook af van het soort accu. Maar van een lege 12V accu is gemiddeld sprake als deze ongeveer onder de 10V komt.

Een startaccu is na ongeveer 20% ontlading eigenlijk al leeg. Lees: dan heeft deze nog 10V. Een (semi-)tractie accu, zoals een accessoire accu voor op camping of boot, is pas na ongeveer 80% ontlading leeg. Lees: dan heeft deze nog 10V. Een 12V die onder de 10V komt, is feitelijk diep ontladen. Bij ongeveer 9V of 10V is gewoon opladen normaal gesproken nog wel mogelijk.

Raakt de accu leeg tot duidelijk lager dan 9V? Overweeg dan een herstelprogramma. Is de (oudere) accu nog verder ontladen, zeg tot 4V of 5V? Dan is deze meestal nog wel op te laden met een slimme, processor-gestuurde lader.

Is de accu nóg leger? Dan zal de lader waarschijnlijk niet eens in werking treden, omdat deze geen voltage zal meten.

Signalen van een lege accu

Twijfelt u of de accu wel leeg is, of aan de mate waarin? Er zijn allereerst duidelijke signalen dat de batterij een te laag voltage heeft. Zoals: de startmotor draait minder snel, het duurt net iets langer voor de motor aanslaat, of de koplampen flikkeren even bij het starten. Maar om meer zekerheid te hebben over de (spannings)staat van de accu, kunt u een accutester kopen. Er zijn eenvoudige varianten en uitgebreidere accutesters. Sommige testen puur de batterij, andere testen ook de dynamo en de startcapaciteit tijdens het starten zelf.



Kun je een lege accu nog repareren?

Dat hangt af van het soort accu. Een gesloten accu herstellen die leeg is, is vaak helaas niet of nauwelijks mogelijk. Dit type batterij is te herkennen aan doppen die niet open kunnen.

Een accu die doorgaans wél goed te repareren is, is een natte (plaat)accu. De doppen hiervan kunnen wél open (bedoeld om de accu te ontluchten, zodat de druk eraf kan). Vaak ligt het probleem bij deze natte batterijen in sulfatering: een soort aanslag op de platen waardoor geleiding van stroom niet of niet goed meer mogelijk is. Een acculader met de functies van desulfateren en/of reconditioneren kan dan de lege accu repareren. Dit programma weekt het sulfaat los van de platen. De accu is daarna weer goed bruikbaar. Noot: uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden, maar je komt wel een heel eind.

Ook een lege lithium accu is soms te repareren. Hiervoor is een goede acculader voor lithium nodig. De oplossing bij een lege lithium zit ‘m in het herstellen van het (te hoge) voltageverschil tussen de onderlinge accucellen. Het kan goed zijn dat als u gedurende langere tijd een kwalitatief goede lader op de lithium batterij zet, deze voltageverschillen ‘vanzelf’ herstellen. De lader zal hiervoor telkens weer wat bijladen, waarna de cellen zelf het voltage gelijkmatiger zullen verdelen. Dit proces van wat extra stroom en weer een betere verdeling, kan wel een of twee dagen duren. Gun uzelf en de lege lithium accu hierbij dus heel even de tijd.

Lees elders op Acculaders.nl de uitgebreide toelichting op de mogelijkheden voor het repareren van een lege accu.
 



Hoe onderhoud ik mijn accu het best?

Ten eerste: lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant goed door.

En verder, indien er géén sprake is van een gesloten / onderhoudsvrije accu:

Controleer regelmatig het zuurniveau. Dit dient ongeveer 1 cm boven de platen te liggen. Vul indien nodig de accu of de accucellen bij met gedestilleerd of gedemineraliseerd water, zoals gezegd tot ongeveer 1 cm boven de platen.

Gebruikt u de accu langere tijd niet? Zet deze dan aan een onderhoudslader. Deze houdt de accu optimaal geladen.



Hoe koppel ik de accu los van het voertuig?

Maak altijd eerst de massa (-) aansluiting los van de accu, en daarna de pluspool. Bij het aansluiten van de accu moet dat juist andersom.



Hoe monteer ik een accu in het voertuig?

Maak altijd eerst de plusaansluiting vast, en daarna de massa (-) aansluiting. Bij het loskoppelen van de accu moet dat juist andersom.



Hoe laad ik veilig mijn accu op?

Bij het laden van de accu kunnen er explosieve gassen vrijkomen. Om vonkvorming te voorkomen schakelt u de acculader uit vóór het loskoppelen of aankoppelen aan de accu. Zorg bij het acculaden altijd voor een goed geventileerde ruimte. Wees alert op vonken en open vuur. Bij twijfel, ventileer eerst de ruimte alvorens de accu van de lader weer los te koppelen.

Lees onze uitgebreide beschrijving bij Veilig acculaden.



Hoe lang gaat een accu mee?

De normale levensduur van een loodaccu is tussen de 3 en de 7 jaar. Dit is afhankelijk van het precieze type accu en de soort toepassing. Is de accu regelmatig in gebruik met regelmatig een oplaadbeurt? Dan zal de batterij langer meegaan dan dat deze vaak langere tijd ongebruikt blijft.

Is de accu soms langere tijd niet in gebruik (bijvoorbeeld voor een camper, caravan of boot)? Koppel de accu dan los van het voertuig en zet deze aan een onderhoudslader. Dit zal de levensduur van de accu vergroten. 



Waarin verschillen een acculader, druppellader en onderhoudslader?

De termen acculader, druppellader en onderhoudslader worden vaak door elkaar gebruikt. Maar wat houden deze termen nu eigenlijk echt in?

Acculader
Een acculader is primair bedoeld om een accu op te laden. Ouderwetse acculaders hebben het nadeel dat ze laden zonder te controleren of de accu vol zit. Dit kan de levensduur van de accu nadelig beïnvloeden. Wij verkopen geen ouderwetse acculaders. Al onze laders stoppen automatisch met laden als de accu vol is. Vrijwel alle laders op Acculaders.nl zijn van het type onderhoudslader. Zie de navolgende uitleg.

Druppellader
Een druppellader zorgt voor het optimaal (onder)houden van de accu. Een druppellader laadt een accu niet direct en snel op, maar doet dit met een lagere accucapaciteit. Vaak is dit met 1/10 van de accucapaciteit per uur. Het duurt daardoor langer voordat de accu vol is. De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt, en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die nog altijd voldoende is om zelfontlading tegen te gaan.

Onderhoudslader
Een onderhoudslader is een combinatie van acculader en druppellader, heeft een optimaal laadprofiel en doet veelal automatisch zijn werk. De onderhoudslader is in staat zelf vast te stellen hoeveel laadstroom nodig is om de accu te laden en in de juiste staat van onderhoud te houden. De onderhoudslader is daarom ook noodzakelijk voor het maximaliseren van de acculevensduur. Met de term 'acculader' wordt vaak eigenlijk een onderhoudslader bedoeld.



Hoe sluit je een acculader goed en veilig aan?

Dit is de volgorde van stappen voor het bevestigen van de acculader aan de accu van de auto of motor.

  1. Kies een veilige plek
    Bij het laden kunnen er explosieve gassen vrijkomen. Laad de batterij op in een goed geventileerde ruimte. Pas op met vonken en open vuur.

  2. Wees er zeker van dat de auto of motor niet per ongeluk start
    Tip: hou de sleutel uit het contact.

  3. Koppel de lader aan de accu terwijl deze lader nog uit staat
    Dit voorkomt vonken.

  4. Pak de accuklemmen erbij
    Een acculader aansluiten doet u zoals bekend met beide accuklemmen, de rode en de zwarte.

  5. Bevestig eerst de rode accuklem
    Een acculader aansluiten begint met de rode accuklem: de plus. Sluit deze stevig aan op de accupool met de plus. 

  6. Bevestig daarna de zwarte accuklem
    Vervolgens is de zwarte accuklem aan de beurt: de min. Sluit deze, eveneens solide, aan op de accupool met de min. Raak niets anders aan dan alleen de lader (behuizing) en de klemmen (beveiligde handgreep).

  7. Sluit de acculader aan op voeding
    Steek de stekker van de acculader in het stopcontact. Of maak contact met een andere voedingsbron indien dit van toepassing is. Zoals een voedingsbron op zonne-energie of een 12V stroombron (zie deze DC-DC lader). Juist met pech onderweg kan hier sprake van zijn.

  8. Schakel de acculader in: Power on

  9. Kies de instellingen zoals voltage en ampèrage
    Behalve het voltage en het ampèrage is, afhankelijk van de acculader, soms ook het instellen van het type accu nodig. Bij veel moderne acculaders herkent de lader zelf de eigenschappen van de aangesloten batterij. Kies indien van toepassing ook eventuele overige instellingen voor het bereiken van het beste resultaat. Zoals de snelheid van laden. Zie daarvoor de handleiding van de acculader.

  10. Acculader aansluiten voltooid?
    Zet dan via 'start' het acculaden in werking.

  11. Controleer of de acculader naar behoren werkt
    Ook tussentijds. Zie daarvoor het display.

  12. Laat de onderhoudslader aangesloten
    Meestal gaat het bij het aankoppelen van een acculader om een onderhoudslader: een druppellader. U kunt deze gerust aangesloten laten. Sterker nog, dit laatste is ook de bedoeling. Het onderhouden - voor het behouden van een goede werking van de accu gedurende lange termijn - doet zijn werk. Voor overladen hoeft u bij een druppellader niet bang te zijn.

  13. Klaar? Zet eerst de acculader uit
    Koppel daarna pas weer los. Ventileer (bij twijfel) eerste de ruimte alvorens de lader los te koppelen. Let ook nu op vonken en open vuur.

Verdere informatie hierover vindt u bij Hoe acculader aansluiten.

 



Hoe sluit je een onderhoudslader aan op de accu?

Hoe sluit je een onderhoudslader aan, op de accu van de motor, scooter of auto? Het aansluiten van de onderhoudslader - een druppellader - werkt als volgt.

  • De onderhoudslader heeft de gebruikelijke twee krokodillenklemmen (en/of eyelets).
  • Vind een veilige locatie. Bij het laden kunnen er explosieve gassen vrijkomen. Laad de batterij op in een goed geventileerde ruimte. Pas op met vonken en open vuur.
  • Houd de lader uitgeschakeld alvorens deze aan te koppelen aan de accu. Dit om vonkvorming te voorkomen.
  • Zorg dat het voertuig niet per ongeluk ingeschakeld kan worden. Tip: hou de sleutel uit het contact.
  • Sluit de accuklemmen aan op de polen van de accu. De rode klem (de plus) is het eerst aan de beurt. Bevestig deze solide aan de plus pool van de te onderhouden accu. Vervolgens is de zwarte klem (de min) aan de beurt. Bevestig deze, eveneens solide, aan de min pool van de accu. Raak alleen de lader zelf en de klemmen aan.
  • Sluit de lader, via de voedingskabel met stekker, aan op stroom. Dus in de meeste gevallen zal eenvoudigweg gelden: steek de stekker in het stopcontact. Uitzonderingen zijn: een alternatieve voedingsbron voor de onderhoudslader, zoals zonne-energie of opladen vanuit een andere 12V bron (zie deze DC-DC lader).
  • Zet de lader aan.
  • Voer de juiste instellingen in (waar van toepassing). Het belangrijkste zijn het voltage en het ampèrage. Naast soms het type accu. Het hangt van de onderhoudslader af of er hier meerdere opties voor zijn. En zo ja, of u deze moet instellen of dat de lader automatisch de kenmerken van de accu herkent. Bovendien zijn er per lader mogelijk meerdere functies die op de juiste stand moeten of kunnen staan voor het beste resultaat.
  • Kies de laadsnelheid en andere mogelijkheden zoals de laadmodus. Als vermeld: veel van onze onderhoudsladers bieden meerdere elektronische modi en mogelijkheden.
  • Zet het druppellaadproces volgens de gekozen instellingen in werking.
  • Controleer de werking van de lader aan de hand van het display. Herhaal dit ook tussentijds een (paar) keer.
  • Zolang als de auto, motor, scooter of ander voertuig of vaartuig stilstaat, kan de onderhoudslader aangesloten blijven. Dit laatste zorgt juist voor de meerwaarde van dit product (lees ook de informatie onderaan deze pagina). Een druppellader is immers gemaakt om de accu te onderhouden. Van overladen zal géén sprake zijn.
  • Einde gebruik: schakel de acculader eerst weer uit vóór het loskoppelen.
  • Bij twijfel, ventileer eerst de ruimte voordat u de onderhoudslader en de accu loskoppelt. Pas ook nu weer op met vonken en open vuur.

Verdere informatie hierover vindt u bij Hoe onderhoudslader aansluiten.

 



Hoe richt je een semi-openbaar laadpunt in voor betaald én gratis laden?

Wil je op je bedrijfsterrein semi-openbaar laden aanbieden tegen enerzijds commercieel tarief, bijvoorbeeld voor klanten, en anderzijds gratis, bijvoorbeeld voor directie, management of overige medewerkers? Dan dien je te beschikken over laadstations die geschikt zijn voor de abonnementen van bijvoorbeeld E-Flux of GreenFlux. Op die manier bied je tegelijkertijd de mogelijkheid tot betaald laden met laadpas als ook gratis laden (met laadpas). Genoemde beheerders hebben hiervoor flexibele laadoplossingen. Laadpalen die voorbereid zijn op de abonnementen van E-Flux en/of GreenFlux, zijn alle uitvoeringen van het merk Alfen en alle modellen binnen de modellenserie EVBox BusinessLine.

Hoe het, kort gezegd, werkt
De EV rijder beschikt over een laadpas via één van genoemde aanbieders. Vervolgens is het feitelijk een kwestie van een Alfen of EVBox BusinessLine laadstation laten installeren, deze online zetten en E-Flux dan wel GreenFlux hiervan digitaal op de hoogte stellen. E-Flux dan wel GreenFlux stelt vervolgens de lader in, conform de voorkeuren van de klant / EV rijder.

Meer informatie is te vinden op deze pagina.

 

 

STARTEN



Hoe sluit je veilig startkabels aan?

Startkabels veilig aansluiten doe je met de volgende aandachtspunten. De veiligheid heeft hier betrekking op het voorkomen van vonken, brand, brandwonden en eventueel ontploffingsgevaar (van de accu). Maar óók op het preventief tegengaan van storingen of beschadiging aan elektronica. Het is bij dit laatste belangrijk om piekspanning te voorkomen.

Zo sluit je veilig startkabels aan:

  • Hanteer de juiste volgorde (zie het stappenplan bij de vraag hierna).
  • Gebruik veilige startkabels van een goed merk en goede kwaliteit.
  • Vermijd brandende sigaretten, aanstekers en open vuur (!).
  • Zorg indien mogelijk voor een goede ventilatie.
  • Zorg dat de rode en de zwarte accuklemmen elkaar niet (kunnen) raken.
  • Zorg ook dat de accuklemmen de carrosserie van het voertuig niet raken.
  • Zorg dat beide voertuigen (hulpauto en auto met pech) elkaar niet raken.
  • Schakel vooraf alle stroomverbruikers uit; media, airco, verwarming, et cetera.
  • Wees extra voorzichtig bij het aankoppelen en loskoppelen van de klemmen.

Ná het starten van het hulpvoertuig is het juist wél verstandig om tijdelijk de grotere stroomverbruikers in te schakelen. Zoals de blower en/of de achterruitverwarming. Dit helpt om piekspanning te voorkomen. Het dient daarmee als bescherming van de voertuig-elektronica. Deze piekspanning treedt vooral op bij het verwijderen van de startkabels.



In welke volgorde moet je startkabels aansluiten?

Neem eerst de veiligheidsmaatregelen in acht. Zie de voorzorgsaandachtspunten bij de vraag hiervóór.

Stap 1 | Plaats het hulpvoertuig dicht bij het voertuig met de lege accu (‘neus aan neus’). Lees ook verderop deze pagina over de benodigde lengte van de startkabels. Zorg echter wel dat beide voertuigen elkaar NIET raken.

Stap 2 | Schakel de motor van beide auto’s uit. Bevestig pas daarna de startkabels volgens de volgende stappen.

Stap 3 | Open de beide motorkappen.

Stap 4 | Beide accu’s (die van de hulpauto en de auto met een lege batterij) hebben een plus: een metalen knop met daarop het ‘+’ teken. Bevestig eerst de accuklem van de rode startkabel aan deze positieve pool van de hulpaccu.

Stap 5 | Bevestig de accuklem van het andere uiteinde van de rode kabel aan de positieve pool van de lege accu.

Stap 6 | Beide accu’s (die van de hulpauto en de auto met een lege batterij) hebben ook een min: (meestal) een metalen knop met daarop het ‘-’ teken. Bevestig de accuklem van de zwarte startkabel aan deze negatieve pool van de hulpaccu.

Stap 7 | Bevestig de accuklem van het andere uiteinde van de zwarte kabel aan de negatieve pool van de auto met lege accu.

Let op: bevestig deze zwarte accuklem bij de ‘pechauto’ op een blank (niet geverfd), metalen massapunt in het motorblok of op het chassis. Bijvoorbeeld op een bout, moer of takeloog. Doe dit op reële afstand van de accu of (brandstof)leidingen. De reden is dat, vooral bij het straks weer verwijderen van de klemmen, er een vonk kan optreden. Hierdoor kan er ‘knalgas’ ontstaan als die vonk in aanraking komt met gasmengsel zoals bij de accu. Bovendien maak je op deze wijze van bevestigen aan de carrosserie een zo gunstig mogelijke stroomkring. Dit verhoogt de kans en snelheid van slagen van de starthulp.

Stap 8 | Start de hulpauto. Schakel daarna de verwarming aan (blower en achterruit) van deze auto. Dit vangt de hoge piekstroom op, zoals vermeld ter bescherming van de elektronica van het voertuig. Laat de motor een kleine vijf minuten draaien, zodat de hulpaccu zelf voldoende elektriciteit ontvangt (ofwel goed kan opladen).

Stap 9 | Start de auto waarvan de accu starthulp nodig heeft. Gelukt? Laat de beide motoren dan nog enkele minuten draaien. Zo zal ook de lege accu alvast zoveel mogelijk opladen.

Stap 10 | Schakel de motor van het hulpvoertuig uit.

Stap 11 | Maak de startkabels weer los, in omgekeerde volgorde van hoe deze zijn aangesloten. Dus eerst: verwijder de zwarte accuklem van de (derhalve zwarte) kabel van de negatieve pool van de auto waarvan de accu leeg was.

Stap 12 | Verwijder de zwarte accuklem van de negatieve pool van de hulpauto.

Stap 13 | Verwijder de rode accuklem van de (derhalve rode) kabel van de positieve pool van de (voorheen) lege accu.

Stap 14 | Verwijder de rode accuklem van de positieve pool van de hulpauto.

Stap 15 | Laat de motor van de geholpen auto draaien. Rij er nog een kwartier tot een half uur mee, het liefst op een snelweg of andere weg(en) waar je redelijk door kan rijden. Zo laadt de (wellicht verouderde, kwetsbare accu) weer het best en snelst bij. Gebruik nu juist weer níet de accu-slurpende voorzieningen zoals blower en achterruitverwarming.

Zie ook de volledige uitleg en toelichting over de volgorde van het aansluiten van startkabels.



Kun je zomaar elk soort startkabels gebruiken voor elke auto?

Nee. Er zijn meerdere soorten startkabels. Er zijn verschillen in kwaliteit, lengte, diameter van de koperen kern. Hetzelfde geldt voor de capaciteit. Een belangrijke vraag is: hoeveel ampère kunnen de kabels aan? Er zijn ook verschillen in toepassingen: zijn de startkabels voor een benzineauto of diesel bestemd? Daarnaast zijn er diverse soorten startkabels als het gaat om extra functies. Bij dit laatste zal de beslissing over welke startkabels te kopen ook afhangen van de vraag of deze voor particulier of professioneel gebruik zijn. Er zijn namelijk ook startkabels te koop met functionaliteiten voor professioneel gebruik, zoals bijvoorbeeld met electric control, haspel en/of voltmeter.

Een verdere toelichting hierop is te vinden op deze pagina.



Zijn er alternatieven voor het gebruik van startkabels?

Ja. Een voertuig zoals auto, motor of bestelbus met lege accu aan de praat krijgen, hoeft niet per se met behulp van startkabels. Er zijn ook andere opties: het gebruik van een jumpstarter, ook startbooster genoemd. Dat is een starthulp voor auto, motor, vrachtwagen, boot of ander voertuig, mobiel en draagbaar. Deze heeft een interne accu, zodat er géén 230V stopcontact nodig is om het gestrande voertuig weer op weg te helpen.

Natuurlijk zijn er lichte tot zeer krachtige startboosters. Wat nodig is, hangt uiteraard af van de accu en het voertuig in kwestie. Er zijn ook kleinere powerbanks met startboost-mogelijkheid, handig voor in elke auto, voor als het eens nodig mocht zijn.

Let op, er zijn ook acculaders met ingebouwde functie van starthulp/ booster, maar daarvoor is – in tegenstelling tot bij een jumpstarter – wél externe stroom nodig. Dit zijn dus géén vervangers voor startkabels. Een typische mobiele jumpstarter echter is dat dus wél. Deze doet dienst via de interne accu, die uiteraard wel vooraf opgeladen dient te zijn.

Zie ons assortiment aan jumpstarters.

 



Mag je de luxe sportwagen met lithium accu jumpstarten?

Nee. Is de startaccu van uw Porsche, Maserati, Ferrari of ‘vergelijkbare’ sportwagen leeg en start de auto daardoor niet, gebruik dan géén startbooster. De lithium startaccu van een dergelijke auto heeft namelijk altijd een Battery Management System (BMS). Deze zal direct de gehele capaciteit van de startbooster volledig wegtrekken en daarmee stuk kunnen gaan.

Wat u wel moet doen, is een lithium acculader gebruiken. Deze laadt de batterij weer bij tot een minimum laadniveau waarvan het BMS het signaal geeft dat starten weer mogelijk is.

Hoe lang dat laden duurt, hangt af van twee voor de hand liggende zaken. Ten eerste van het laadvermogen van de lader. Ten tweede van hoe leeg de accu is. Helemaal volladen is overigens niet nodig, als binnen de accu maar een minimum startvermogen bereikt wordt.

Hebt u toch een startbooster gebruikt? Dan kunt u enigszins gerust zijn: aan autozijde zal er geen schade door ontstaan. Aan de startbooster zelf echter, zoals gezegd, waarschijnlijk wel.

 

ENERGIESYSTEMEN



Hoe sluit je zonnepanelen aan?

Zonnepanelen kopen is één, ze efficiënt aansluiten voor een optimaal rendement is twee. De hoogste zonneopbrengst bereiken door de panelen op de beste manier met elkaar te verbinden, hoe doe je dat? Op de pagina hoe zonnepanelen aansluiten lichten we dat gefundeerd toe. Je leert er hoe maximaal te profiteren van zonneopbrengst tegen een zo laag mogelijke investering. We leggen de basisregels uit, in hoeverre je de zonnepanelen serieel dan wel parallel moet schakelen en welke verdere apparatuur je ervoor nodig hebt.

Samengevat gebeurt dat als volgt:

Dit zijn de basisregels voor het aansluiten van de zonnepanelen voor het laden van een of meerdere (thuis)accu(’s).

1: volledige balans | Het zonnesysteem kan alleen maar optimaal werken als het geheel volledig in evenwicht is.

2: minimum voltage | Het laden kan alleen maar van start gaan als het voltage uit het zonnepaneel duidelijk hoger is dan het voltage van de accu.

3: gelijke zonligging | Gebruik voor één en dezelfde laadregelaar alleen maar panelen die in precies dezelfde hoek liggen ten opzichte van de zon.

4: identieke panelen | Gebruik altijd exact dezelfde zonnepanelen.

5: wijze van schakelen | In serie schakelen of parallel is níet van invloed op het totale vermogen van de zonnepanelen, wél op het voltage, amperage en de laadefficiëntie

Uitgaande van een redelijk eenvoudig systeem voor thuisgebruik, zijn naast een of enkele zonnepanelen ook een laadregelaar en een thuisaccu (van 12V, 24V of 48V) benodigd.

De laadregelaar regelt de juiste laadspanning van het zonnepaneel naar de accu. Deze onmisbare schakel binnen een solar systeem voorkomt overladen én onderladen. Welke laadregelaar je nodig hebt, hangt af van de capaciteit en de open klemspanning van de panelen. Ook is er de keuze: wordt het een PWM laadregelaar of MPPT laadregelaar? Een Pulse Width Modulation (PWM) laadregelaar is goedkoper, maar haalt minder vermogen uit het paneel. Een Maximum Poqer Point Tracker (MPPT) laadregelaar is duurder, maar gaat altijd voor het maximale zonnepaneelvermogen. Bij de grotere systemen zal deze extra investering ten opzichte van het extra rendement, doorgaans, eerder lonend zijn.

Zonnepanelen kun je in serie schakelen, parallel schakelen of in een combinatie daarvan. In serie schakelen verhoogt (alleen) het voltage. Parallel schakelen verhoogt (alleen) het amperage. In serie schakelen levert voordelen op zoals het sneller verkrijgen van het startvoltage en meer laadopbrengst. Maar in serie schakelen is ook van invloed op de kosten voor de laadregelaar (PWM of MPPT). Elke situatie vraagt om maatwerk.

Waarvoor te kiezen, hangt ook af van factoren zoals de zon- en schaduwsituatie, de benodigde hoeveelheid panelen / vermogen, de grootte van de accu en de kosten van de laadregelaar. Het is daarnaast de uitdaging om de hoogste open klemspanning te krijgen zonder te hoge kosten voor de bijbehorende laadregelaar. Ook is er een minimum voltage waarmee de 12/24/48V accu überhaupt pas geladen kan worden.

Het efficiënt aansluiten van zonnepanelen is, kortom, vaak een puzzel. Voor verdere toelichting en rekenvoorbeelden, zie onze pagina Zo sluit je zonnepanelen aan. Je leest er ook welk materiaal nodig is voor het verbinden van de panelen, de laadregelaar en de accu.

 



Wat is een Energie Storage System (ESS)?

ESS is een energieopslagsysteem voor thuis. Het is de afkorting van Energy Storage System. Binnen dit interne voedingssysteem wek je stroom op via de zon (of eventueel windturbines). Er is een koppeling tussen één of meerdere zonnepanelen en het elektriciteitsnet. De opgewekte zonne-energie is inzetbaar voor 1) voeding van thuis-apparaten, 2) het opslaan van reservestroom en 3) teruggave aan het reguliere stroomnet. Dit laatste is optioneel en configureerbaar. De mogelijkheid tot teruggave aan het vaste net onderscheidt een ESS van een off-gridsysteem.

Gedurende zonuren slaat een ESS solar-energie op in de thuisaccu. Deze stroom is te gebruiken wanneer de zon niet schijnt. Een ESS is een flexibel systeem, aanpasbaar naar wensen en omstandigheden. Denk aan de verhouding tussen zonnestroom en netstroom. Of aan de verdeling tussen direct gebruik voor apparaat-voeding en thuisopslag.

Er zijn meerdere soorten energieopslagsystemen voor thuis. Namelijk een variant met MPPT zonnelader, met netgekoppelde omvormer, met beide of met een generator als back-up.

Naast zonnepanelen en de connectie met het vaste net zijn ten minste ook een omvormer / acculader, een GX-apparaat en een accusysteem onderdeel van elk ESS. In de thuisaccu krijgt de via solar opgewekte energie een opslagplek. De omvormer/oplader is het hoofdcomponent. Denk aan de MultiPlus-II van Victron. Voor monitoring en beheer zorgt de GX, zoals de Color Control GX (CCGX) van Victron. Voor de opslagaccu’s zijn er diverse opties. Verder zijn ook een accumonitor en netstroommeter mogelijke componenten.

Lees desgewenst verder: Alles over een ESS.

 



Hoe zet je een Energy Storage Systeem op?

Een energieopslagsysteem voor thuis (ESS) wekt stroom op via zonnepanelen. Deze energie is direct aan te wenden voor accu’s van aangesloten verbruiksapparaten, maar de zonnestroom is ook inzetbaar voor op een later moment. Daarvoor kan de zelf opgewekte solar energie worden opgeslagen in een thuisaccu. Een andere mogelijkheid van een ESS is het terug leveren van stroom aan het vaste elektriciteitsnet. Voor veel particulieren (en ondernemers) is het, al met al, een interessante overweging om een ESS op te zetten.

Daarom hebben we een Stappenplan voor het bouwen van een ESS opgezet. Samengevat zijn dit de bouwstenen voor een energieopslagsysteem voor thuis. Een veelgebruikte opzet is die op basis van componenten van het hierin gespecialiseerde merk Victron.

Stap 1 | Verkrijg inzicht in hoe een Victron Energy ESS-systeem werkt. We hebben hiervoor ook video’s beschikbaar.

Stap 2 | Bepaal welke type ESS. Er zijn meerdere manieren om een ESS-systeem in te richten. Het kan ook een combinatie hiervan betreffen. Het kan gaan om een DC-gekoppelde ESS, een AC-gekoppelde ESS, een ESS met energiemeter, een netparallelle aansluiting en om zogeheten ‘gebruik met essentiële belastingen’. Zie onze illustraties op de hoofdpagina over dit onderwerp.

Stap 3 | Selecteer de hardware / componenten. Wat betreft de Victron omvormer / acculader kan het bijvoorbeeld gaan om de MultiPlus II, de Quattro of de MultiPlus. Ook wat betreft de interface, de GX, de kabels, de accu (Victron lithium accu of AQ-LITH Energybox) en de grootte van de accu zijn er meerdere opties. Zeker wat betreft het laatste (capaciteit accu) zijn er voordelen en nadelen specifiek afhankelijk van de situatie.

Bij een DC-gekoppelde ESS zijn aanvullend ook een MPPT zonnelader, een VE.Direct kabel en zonnepanelen nodig.

Bij een AC-gekoppelde ESS zijn aanvullend ook een met het elektriciteitsnet verbonden PV omvormer en zonnepanelen nodig.

Denk bij een ESS met energiemeter ook aan de 1-fasige of 3-fasige Victron energiemeter, met bijgaande accessoires zoals interface en converter(s).

Verder zijn er, afhankelijk van ESS-keuzes, omstandigheden en wensen tot uitbreiding, nog overige benodigde accessoires, zoals voor wifi en het leggen van interne communicatieverbindingen.

Stap 4 | Materiaal installeren. Via onze hoofdpagina hierover leest u alle bijbehorende aandachtspunten, zoals rondom materiaal, bedradingen en communicatiekabels. Ook is er een uitleg over de zogeheten Factor 1.0-regel.

Stap 5 | Update firmware. Veelal kan dit automatisch, via de GX die in gebruik is. Wat betreft omvormer/acculaders en MPPT-zonneladers: gebruik hiervoor VictronConnect.

Stap 6 | Opstellen van parallelle en/of 3-fasige omvormers/acculaders (indien van toepassing).

Stap 7 | Configuratie van omvormer/acculader(s). Deze instellingen zijn daarbij van belang: die van de accumonitor, acculader, AC-invoerlimiet, het elektriciteitsnet en de ESS-assistent.

Stap 8 | Communicatiekabels verbinden; zoals de CCGX met de omvormer/acculader(s), de MPPT met de CCGX, de energiemeters met de CCGX, de mart accu met de CCGX, en de CCGX met internet.

Stap 9 | GX apparaat instellen.

Stap 10 | VRM opstellen (voltage regelaar module), via een inlog bij Victron.

Stap 11 | Het ESS in werking zetten (met verschillende opties).

Een zeer uitgebreide toelichting op het bovenstaande is hier te vinden: Energy Storage System (ESS) aanleggen: producten, kosten, stappenplan

 



Werkt zonnestroom nog binnen een ESS als het vaste net uitvalt?

Een ESS combineert het opwekken van stroom uit zonnepanelen met het vaste net. Maar stel, het vaste net (de grid) valt uit. Wat betekent dit voor het opwekken van stroom uit zonnepanelen? Kan dit doorgaan of stopt dit dan óók? Het korte antwoord is: dat hangt af van de configuratie. Wilt u een ESS inrichten dat wat betreft het zonneladen onafhankelijk is van net-uitval? Dan moet de grid omvormer van de panelen aangesloten zijn op de uitgang van de Multiplus II (of Quattro). Dit kan alleen bij een seriële plaatsing. In die configuratie kan, bij netuitval, de grid omvormer (inverter) alsnog de benodigde 50Hz frequentie herkennen, namelijk via de MultiPlus II als alternatief. Meer informatie daarover, evenals over het belang van de ‘1-op-1-regel’ voor een seriële configuratie, is hier te vinden.

 



Hoe zet je een compleet ESS op voor een specifieke capaciteit?

Een energieopslagsysteem voor thuis opzetten, hoe je dat moet inrichten, hangt voor een belangrijk deel af van de beoogde capaciteit. Bij een ESS wek je solar energie op om deze op te slaan in een thuisaccu, om van daaruit op enig moment apparaten in huis te kunnen voeden. Ook terugleveren aan het vaste net is één van de opties van een ESS voor thuis.

Grootte huishouden en verbruiksapparaten
Welke producten er voor het aanleggen van een ESS precies nodig zijn, met welke specificaties, is afhankelijk van de grootte van het huishouden. En van het benodigde vermogen van de apparaten die van de zelf verkregen zonnestroom worden voorzien.

Acculaders.nl heeft een leidraad opgesteld voor het opzetten van een compleet ESS, in meerdere varianten, namelijk toegespitst op de benodigde capaciteit. Deze richtlijnen zijn gratis te gebruiken. Let wel, omdat de capaciteit per huishouden erg kan verschillen, kiest u de beschrijving op basis van het vermogen dat het dichtst in de buurt komt van uw situatie.

Inzicht in benodigde producten
Bij elke handleiding voor het opzetten van een ESS voor thuis, verschaffen wij u inzicht in de benodigde producten en onderdelen. Deze zijn via onze webshop (voordelig) verkrijgbaar. Denk bij deze onderdelen en accessoires aan de zonnepanelen, maar ook aan ten minste een omvormer / acculader, een GX-apparaat, een accusysteem, bekabeling en zekeringen.

Uitgangspunten
De ESS-installaties voor thuis die wij beschrijven, laten de bestaande setting van zonnepanelen bij u thuis intact. We gaan dus uit van de al bestaande aanwezigheid van een vast stroomnet, meterkast én zonnepanelen, gericht op teruglevering aan het net. Alleen, nu wilt u deze solar energie ook opslaan in een thuisaccu. Daarom leggen we uit hoe u er een MultiPlus II omvormer en een thuisaccu bijvoegt. De MultiPlus II fungeert dan als een soort filter voor de zelf verkregen zonne-energie. Deze zal eerst de thuisaccu optimaal gevuld houden, alvorens eventueel terug te leveren aan het vaste elektriciteitsnet.

Naar de uitleg
Ga naar Aanleggen van een compleet ESS systeem voor de stap-voor-stap toelichting. Zie aldaar onze beschrijvingen die gebaseerd zijn op meerdere capaciteiten, zoals voor middelgrote gezinnen van 3-4 personen. We geven er concrete uitgangspunten, berekeningen en productvoorbeelden bij, evenals schematische illustraties van de exacte plaatsing.



Wat is een off-grid systeem?

Met een off-grid energiesysteem bent u niet afhankelijk van het vaste stroomnet. Het is een autonoom systeem dat werkt op basis van zonne-energie en/of eventueel windenergie, met een mogelijkheid tot energieopslag in een thuisaccu of accubank. De zelf opgewekte, duurzame energie kan direct of op een later moment – via de thuisaccu – worden aangewend voor het voeden van aangesloten apparaten met een 12V of 24V accu. Ook de aanduidingen ‘eilandsysteem’, ‘netonafhankelijk systeem’ en ‘autarkisch systeem’ hebben betrekking op de netonafhankelijke off-grid stroomvoorziening. Off-grid is geschikt voor bijvoorbeeld kleinere boten, campers en caravans met relatief weinig benodigd vermogen.

Off-grid of ESS: het verschil
Een off-grid systeem lijkt veel op een ESS (Energy Storage System). Het verschil is dat bij off-grid het terugleveren aan het vaste elektriciteitsnet níet tot de mogelijkheden behoort. Daarvoor is een ESS nodig. Zie de informatie daarover bij de vragen elders op deze pagina.

 



Hoe ontwerp en bouw je een off-grid systeem?

Een off-grid energiesysteem ontwerpen en aanleggen? Het zelf bouwen van een apparaat-voedingssysteem via stroom uit zonnepanelen, maakt je onafhankelijk van het vaste net. Met behulp van onder meer een accubank is deze solar stroom op benodigde momenten inzetbaar voor (relatief lage) stroomverbruikers zoals 12/24V accu’s op een boot of camper.

Wat is er voor nodig?

Bij het bouwen van een compleet off-grid systeem is de eerste stap het bepalen van de benodigde capaciteit. Op onze overzichtspagina voor het bouwen van een compleet off-gridsysteem kunt u kiezen welke capaciteit het dichtst in de buurt komt van de wensen en benodigdheden in uw situatie. Op basis daarvan weet u wat nodig is aan MultiPlus omvormer, accu, accubewaking, monitoring, groepenkast, zekeringen, aansluitingen / kabels, verdeelpunten en bijhorende overige accessoires.

Let op, elk afzonderlijk systeem is per definitie op maat gemaakt. Dat betekent dat de getoonde berekeningen en het productadvies altijd op basis zijn van uitgangspunten. Ze vormen een houvast en leidraad voor het bepalen van uw eigen, specifieke benodigdheden.

Bereken dus éérst voor welk vermogen uw off-grid systeem (ongeveer) geschikt moet zijn. Bekijk aan de hand daarvan welke van onze beschrijvingen hiervoor een goede opmaat vormen.

Berekeningen
Maak vooraf de juiste berekening voor 1) de capaciteit van energieopwekking en 2) de energieopslag. Alleen dan blijven de aangesloten elektrische apparaten naar behoren werken. Dit zijn de elementen voor deze berekeningen:

  1. Bereken het totale dagelijkse energieverbruik in Watts van het systeem.
  2. Bereken het maximale continue energieverbruik in Watts van het systeem.
  3. Bereken de maximale stroompiek in Watts van het systeem.
  4. Kies de juiste omvormer, Victron Multi of Quattro voor dit systeem.
  5. Bepaal hoe lang het systeem onafhankelijk moet kunnen werken zonder stroom te hoeven opwekken.
  6. Bereken hoe groot de capaciteit van de (thuis)batterij moet zijn om dit te ondersteunen.

Méér over deze berekeningen leest u op deze pagina: Off-gridsysteem maken.

Uitgangspunten
Verder hanteren we bij de verschillende pagina’s met uitleg over wat nodig is voor het zelf ontwerpen en bouwen van een off-grid, de volgende uitgangspunten:

  • Het systeem bevat een MultiPlus / omvormer met specifiek continu vermogen (zoals 800VA/650 Watt, 1600VA/1300 watt of bijvoorbeeld 3000VA/2400 watt).
  • Het betreft een systeem vanaf de accu tot de verbruikers; ofwel tot en met de groepenkast.
  • Er zijn twee laadmogelijkheden: 1) via de grid / vaste stroomaansluiting en 2) laden onderweg.
  • Betreffende camper / bus heeft een moderne euro 5/6 motor.
  • Het is hetzij een 12V systeem voor zowel de startaccu als de accessoire-accu / huishoudaccu, hetzij een 24V systeem (zoals bij 3000VA/2400 watt) voor de accessoire-accu / huishoudaccu en een 12V systeem voor de startaccu.
  • De accu is van het type AGM of Gel. Bij een systeem met lithium accu zijn mogelijk aanvullende producten nodig.

Voor een overzicht van de beschrijvingen aan de hand van verschillende capaciteiten verwijzen wij naar Complete off-gridsystemen.

 



Hoe bouw je een compleet solar systeem?

Voor het bouwen van een compleet solar systeem zijn minimaal deze producten nodig: (minimaal) één zonnepaneel, een laadregelaar, een accu, accukabels, zekeringen en tot slot diverse accessoires voor een nette aansluiting.

Acculaders.nl heeft pagina’s geschreven met uitleg over welke van deze producten te kopen, afhankelijk van de benodigde solar capaciteit. Dit laatste hangt weer af van onder meer het dagelijkse verbruik en de grootte van de verbruiksapparaten. Voor het zelf aanleggen van een solar systeem bieden we een passend productadvies ondersteund door rekenvoorbeelden, op basis van een aantal vaste uitgangspunten. Dit geeft een eerste houvast voor het opzetten van een compleet solar systeem op maat, afgestemd op de wensen en situatie bij uw eigen huis.

Zie onze uitgebreide solar systeembeschrijvingen.

 



Wat is het verschil tussen een PWM laadregelaar en MPPT laadregelaar?

Een laadregelaar zorgt voor een noodzakelijke verbinding tussen het zonnepaneel en de accu. De laadregelaar zorgt dat de accu niet wordt overladen én onderladen. Dit zorgt voor een veel langere acculevensduur. De laadregelaar zorgt voor de juiste laadspanning en houdt daarbij rekening met onder meer het type accu: AGM, Gel, Lithium.

Er bestaan twee soorten laadregelaars: de PWM laadregelaars en MPPT laadregelaars. De PWM laadregelaar staat voor Pulse Width Modulation. Deze variant stelt de spanning van het zonnepaneel naar beneden bij tot ongeveer het voltage van de accu op dat moment. Daarmee kan de accu beginnen met laden. Bij dit type laadregelaar is er een minder goede opbrengst bij bewolkt weer of bij intensieve belasting van de accu. De PWM regelaar is geschikt voor panelen met uitgangsspanning die niet te ver ligt boven dat van de accu('s).

Een MPPT laadregelaar (Maximum Poqer Point Tracker) probeert altijd het maximale vermogen uit het zonnepaneel te halen. De MPPT laadregelaar is geavanceerder dan de PWM laadregelaar en daardoor normaal gesproken ook duurder. De MPPT regelaar zet het vermogen uit de zonnepanelen zodanig om dat het maximaal aan de spanningsbehoefte van de accu probeert te voldoen. Een MPPT laadregelaar kan verbonden worden met een zonnepaneel met een substantieel hogere nominale spanning dan de accuspanning zelf heeft. In deze situatie zal de MPPT regelaar alsnog het maximale vermogen uit het paneel omzetten naar een maximaal laadrendement voor de accu. Ook op dagen met minder zon zal het rendement van de MPPT laadregelaar beduidend hoger zijn dan dat van de PWM laadregelaar (tot wel 30%). Zeker bij grote zonnepanelen en bij in serie-geschakelde zonnepanelen is een MPPT laadregelaar meestal een betere keus. Bij kleinere zonnepanelen (onder de 100Wp) is de goedkopere PWM laadregelaar vaak prima genoeg.

test tekst. Een ESS is een thuissysteem met een thuisaccu, om het surplus aan PV stroom in op te slaan. Die duurzaam opgewekte energie is daarmee ook op een later moment te gebruiken, voor eigen apparaten. Dat minimaliseert het gebruik van het vaste net. Dynamisch ESS gaat nog een stap verder. Het houdt zich namelijk ook gericht bezig met de actuele stroomtarieven.
Dynamisch ESS doet dat aan de hand van een dynamisch stroomabonnement, met per uur wisselende tarieven. Op basis van bovendien nog vele andere data en inputfactoren maakt het ESS telkens de meest voordelige, oftewel financieel gunstige laad- en ontlaadkeuzes. Een ESS is een thuissysteem met een thuisaccu, om het surplus aan PV stroom in op te slaan. Die duurzaam opgewekte energie is daarmee ook op een later moment te gebruiken, voor eigen apparaten. Dat minimaliseert het gebruik van de 123

Veelgestelde vragen & antwoorden | over acculaden, producten en systemen