SPRILA subsidieregeling

  • Geplaatst op
SPRILA subsidieregeling

SPRILA: profiteer als bedrijf van subsidie voor private laadinfrastructuur

SPRILA staat voor Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven. Deze subsidie aanvragen kan van dinsdag 24 september 2024 om 09.00 uur tot en met dinsdag 31 december 2024 om 12.00 uur. Wat houdt deze regeling in? Wanneer komt u ervoor in aanmerking? Hoe hoog is de subsidie, wat zijn de voorwaarden, hoe verloopt het aanvragen ervan en wat zijn de (subsidie)mogelijkheden voor advies hierover? Acculaders.nl zet alle basisinformatie van de RVO voor u alhier op een rij.

Het Klimaatakkoord is duidelijk. Nederland wil en moet in 2050 een uitstootvrij vervoer hebben. Dat vereist een versnelde overstap naar elektrisch vervoer, en dat kan alléén met een goed laadnetwerk. Daarom kunnen ondernemers nu via de SPRILA subsidie aanvragen om laadinfrastructuur aan te leggen. Bovendien is er geld beschikbaar voor advies.

Wie komen er voor deze subsidie in aanmerking?

De SPRILA is er voor ondernemers die in Nederland gevestigd zijn. Zij dienen een Kamer van Koophandel-inschrijving te hebben. Deze subsidie is er ook voor vervoerders die een vergunning hebben voor openbaar busvervoer (OV-concessiehouders).

Waarvoor is deze subsidie?

Deze subsidie is een tegemoetkoming van een deel van de kosten voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen – en voor de aanleg hiervan.

Belangrijke voorwaarden

Deze laadinfrastructuur mag niet op een terrein komen dat te allen tijde publiek toegankelijk is. Het mag – om voor subsidie in aanmerking te komen – alleen geplaatst worden op een terrein dat u huurt of zelf in eigendom heeft.

Het is dus een belangrijke voorwaarde dat het gaat om een private laadlocatie. Dat is een laadlocatie die niet altijd beschikbaar is voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. Stel, de laadinfrastructuur die u aanlegt is op bepaalde tijdstippen alleen beschikbaar voor personeel of klanten; dan gaat het inderdaad om een private laadlocatie.

Dit is een voorbeeld van een private laadsituatie:
Een bedrijf gebruikt het eigen of gehuurde parkeerterrein om ‘s nachts de eigen bedrijfsauto’s te laden. Het parkeerterrein is dan afgesloten voor andere gebruikers. Overdag is het terrein open en mag iedereen laden op het terrein.

Dit is een voorbeeld van een publiek toegankelijke laadsituatie:
Een parkeerterrein is ’s nachts afgesloten met een slagboom. Niemand heeft dan toegang om te laden. Is de slagboom open? Dan mag iedereen gebruikmaken van de laadinfrastructuur op dat terrein: niet alleen personeel en klanten, maar ook alle andere gebruikers hebben op dat moment gelijke toegang tot de laadinfrastructuur.

 

 

Hoe hoog is deze subsidie?

Voor verschillende categorieën laadinfrastructuur gelden vaste bedragen. Deze hebben telkens betrekking op het totaal van de laadinfrastructuur: de optelsom van (onder meer) de laadstations, hoofdaansluiting en bekabeling.

Uw voordeel berekend, als u een of meerdere laadstations wilt plaatsen
Op Acculaders.nl bieden we voornamelijk laadstations aan met laadvermogens van 11 of 22kW aan laadvermogen. Het gaat hier binnen de SPRILA dan dus om minimaal 4 AC-laadstations of laadpunten (outlets) met een vermogen van minimaal 11 kW. Specifiek gericht op deze categorie zijn de volgende subsidiebedragen beschikbaar.

De subsidie voor grote ondernemingen bedraagt €452 per laadstation of outlet en €904 voor MKB ondernemingen (minder dan 250 personen werkzaam en een jaaromzet tot 50 miljoen Euro).

We geven 2 rekenvoorbeelden

Voorbeeld 1:
Wilt u 10 laadstations van 11 kW plaatsen bij een grote onderneming? Dan is het totale subsidiebedrag dus 10 x €452 = €4.520.

Voorbeeld 2:
Wilt u als MKB 8 laadstations van 11 kW plaatsen, dan is het totale subsidiebedrag 8 x €904 = €7.232.

U ziet het ... u kunt flink besparen op de investering van een laadplein als u dit nog realiseert voor het einde van het jaar. We adviseren u graag over de mogelijkheden.

 

Hoeveel subsidie is er in totaal vanuit deze regeling beschikbaar?

Er is € 17.900.000 beschikbaar voor advies en aanleg van infrastructuur voor AC-laadstations.

Er is € 15.542.000 beschikbaar voor advies en aanleg van infrastructuur voor DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven.

Er is € 3.480.000 beschikbaar voor advies en aanleg van infrastructuur voor DC-laadstations voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven.

Er is € 4.500.000 beschikbaar voor investeringen in een stationaire batterij voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven.

Er is € 800.000 beschikbaar voor investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven.

Hoeveel subsidie is er per aanvraag maximaal beschikbaar?

De subsidie is per aanvrager maximaal € 350.000 per kalenderjaar. Dit is voor laadinfrastructuur zonder stationaire batterij. Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt geen maximaal bedrag. Per kalenderjaar kunt u één aanvraag indienen per locatie.

De subsidie voor een stationaire batterij van maximaal 1.000 kWh is € 160 per kWh voor mkb en € 80 per kWh voor een groot bedrijf.

 

UITLEGVIDEO
De RVO heeft een webinar gegeven over deze subsidieregeling voor private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Zie de volgende video. In deel 1 geeft het RVO advies en aandachtspunten, evenals een toelichting op de voorwaarden voor deze subsidie. In deel 2 van de video vertelt de RVO hoe u deze subsidie in de praktijk kunt aanvragen.

 

 

Welke laadinfrastructuur valt onder deze subsidieregeling?

Er gelden minimale aantallen en vermogens voor de laadstations die vallen onder deze subsidiemogelijkheid. De laadinfrastructuur moet voor de SPRILA namelijk bestaan uit:

• één of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW, met samen minimaal 4 laadpunten;
• en/of één of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 43 kW;
• één of meer DC-laadstations met een vermogen van minimaal 20 kW, met minimaal één laadpunt.


Alleen concessiehouders van openbaar vervoer kunnen ook subsidie aanvragen voor laadstations vanaf een vermogen van 600 kW.

€ 25.000 of méér subsidie voor laadinfrastructuur?
Krijgt u minimaal € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur? Dan kunt u ook subsidie aanvragen voor een stationaire batterij.

De SPRILA informatiepagina van de RVO geeft ook voor een stationaire batterij aan wat dan het maximale vermogen ervan mag zijn om in aanmerking te komen voor deze subsidie. Dit zijn overigens tamelijk specifieke berekeningen, waarbij er verschillen zijn tussen groot-zakelijke aansluitingen en klein-zakelijke aansluitingen. Bovendien moet de stationaire batterij na installatie zijn geregistreerd via www.energieleveren.nl of via uw netbeheerder. Voor een meer gedetailleerde toelichting op dit punt verwijzen we naar deze tekst.

 

Tip: rekentool (tevens van belang voor het precieze moment van aanvragen!)

Op deze plek is een rekentool te vinden om te weten of u in aanmerking komt voor meer of minder dan € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur.

 

Deze subsidie-limiet is – zoals hiervoor al aangestipt – ten eerste van belang voor het wel of niet óók in aanmerking komen voor subsidie voor een stationaire batterij. Daarnaast is deze drempel van belang voor het moment van aanvragen. Dat zit zo:

Bij een subsidiebedrag tot € 25.000 laat u eerst de laadinfrastructuur aanleggen. Vraag pas daarna de subsidie aan (binnen 13 weken na afronding van de werkzaamheden).

Bij een subsidiebedrag van méér dan € 25.000 vraagt u de subsidie aan met een niet-ondertekende offerte vóór het opdracht geven tot aanleggen van de infrastructuur. Let op: een getekende offerte wordt gezien als een gegeven opdracht.

 

Meer weten? Zoals over de berekeningsregels bij een modulair systeem? Over de subsidiebedragen voor mkb'ers en grote bedrijven per stroomtoevoer en vermogen? Over de precieze eisen rondom de aanvraag? Over de Milieu Investeringsaftrek (MIA)? En bijvoorbeeld over de opvolging en terugkoppeling na uw aanvraag? Daarvoor verwijzen we naar de officiële SPRILA informatiepagina’s van de overheid en de RVO, tevens de bron voor deze informatiepagina op Acculaders.nl.

 

SPRILA en subsidie voor advies

Er is binnen de SPRILA tevens subsidie mogelijk voor het krijgen van advies over de potentiële laadinfrastructuur op eigen (of gehuurd) terrein. Dit advies moet daarbij komen van een externe adviseur; buiten uw onderneming of ondernemingsgroep.

De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Advies betreft de kosten voor deze adviezen:

• verwachte groei van het elektrische wagenpark van u, uw klanten of medewerkers
• verwachte investeringskosten van de laadinfrastructuur
• mogelijke laadlocaties
• beschikbare netcapaciteit (transportvermogen, eventueel gecontracteerd)
• benodigde netcapaciteit
• grootte van de benodigde netaansluiting
• bij onvoldoende netcapaciteit: verwachte duur tot de realisatie of aanpassing van de netaansluiting
• situatietekening met mogelijke opstelling van de laadinfrastructuur
• aantal laadpunten
• type laadstation

 

Maximale subsidie voor SPRILA advies

De hoogte van de subsidie voor advies is de helft van de kosten waarvoor u de subsidie kunt krijgen, tot maximaal € 3.500. De kosten die in aanmerking komen voor advies-subsidie moeten aannemelijk en redelijk zijn. Per aanvrager of groep aanvragers is deze subsidie maximaal € 10.000 per kalenderjaar. U vraagt per laadlocatie maximaal één keer advies aan per kalenderjaar. De RVO verstrekt de subsidie maximaal 400 keer per kalenderjaar. Ga naar: meer informatie over SPRILA subsidie voor advies.



Van plan om laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aan te leggen?

Dan adviseren wij om ook te kijken naar deze uitlegpagina van de RVO: Aan de slag met laadinfrastructuur: kennis en tools. Zie daarnaast deze RVO.nl basispagina over dit onderwerp.

 

 

 

 

 

Wanneer aanvragen? De subsidie SPRILA aanvragen kan vanaf dinsdag 24 september 2024 om 09.00 uur tot dinsdag 31 december 2024 om 12.00 uur.

Inloggen in Mijn RVO kan al vanaf woensdag 18 september 2024. Dat stelt u in staat om de aanvraag alvast klaar te zetten.

Goed te weten: voor uw aanvraag is minimaal eHerkenning niveau 3 nodig.

De RVO behandelt de aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum.

 

>>> DIRECT LAADSTATIONS BEKIJKEN