Je stapt in je auto, draait de sleutel om… en er gebeurt niets. Alleen een zwak klikje. De accu van je auto is leeg. Een vervelende verrassing die je dag zomaar kan verpesten. Het overkomt vooral automobilisten die hun auto een tijdje laten stilstaan. Bijvoorbeeld door deze in de stalling te zetten en/of vanwege een vakantie. Ook het maken van veel korte ritten is een mogelijke oorzaak. Zo vertelde een klant van ons laatst nog dat hij na zijn vakantie van drie weken zijn auto niet meer gestart kreeg. Zijn accu was namelijk volledig leeggelopen door verborgen stroomverbruik (zie verderop voor toelichting).
In dit artikel leggen we uit waarom de accu van je voertuig leeg kan raken, wat je kunt doen om het te voorkomen, en welke oplossingen er zijn als het toch gebeurt. We gaan het hebben over Gel, AGM en Lithium accu’s. Dit geldt niet voor elektrische voertuigen; die hebben een ander type (lithium) startaccu.
Een lege accu kan meerdere oorzaken hebben. Dit zijn de meest voorkomende:
Zelfs als je auto uit staat, verbruiken systemen zoals het alarm, de boordcomputer of een aangelaten lampje nog stroom. Dit kan de accu langzaam leegtrekken.
Een accu gaat gemiddeld 4 tot 7 jaar mee. Daarna neemt de capaciteit af en loopt hij sneller leeg. Als je je accu vanaf het begin goed onderhoudt dan blijft deze langer in goede staat en gaat hij dus langer mee.
Als de dynamo of spanningsregelaar niet goed werkt, wordt de accu tijdens het rijden niet (voldoende) opgeladen. Je merkt dit bijvoorbeeld aan een brandend acculampje, een zwakke verlichting of haperende ruitenwissers.
Vaak korte stukjes rijden? Dan krijgt de dynamo te weinig tijd om de accu volledig op te laden. Waardoor de accu dus ook leeg kan raken. Wij merken bij onze klanten vaak dat dit het probleem is. De accu wordt dan gebruikt om de auto te starten, met piekvermogen, maar de auto (dynamo) kan de accu vervolgens in die korte rit niet meer goed opladen.
Bij strenge vorst daalt de capaciteit van de accu, terwijl extreme hitte de slijtage versnelt. Hierbij kun je denken aan temperaturen van onder 0 graden Celsius of boven 30 graden Celsius.
Corrosie (oxidatie) op de accupolen kan zorgen voor slechte stroomoverdracht. Ook dat is een mogelijke reden waarom de accu niet goed oplaadt.
Beschadigde bedrading of defecte accessoires kunnen leiden tot ongewenst stroomverbruik, en daarmee een hogere belasting van de accu.
Nieuwsgierig naar heel specifieke uitleg over hoe een accu chemisch werkt? Met een overzicht van de ontstaansgeschiedenis van de batterij? Kijk dan eens op deze pagina.
Een lege accu komt vaak onverwacht, maar gelukkig kun je het risico flink verkleinen met een paar simpele maatregelen:
Onze experts raden vaak de CTEK MXS 5.0 aan als onderhoudslader: uitermate praktisch voor dagelijks gebruik om te voorkomen dat de accu langzaam leegloopt. Dit apparaat doorloopt 8 stappen waarin deze de accu test en daarna op de juiste manier oplaadt én onderhoudt. In fase 8 laat de MXS 5.0 de volledig volle accu een beetje leeglopen. Daarna zorgt deze lader dat de accu tussen de 95% en de 100% blijft, zodat de accu niet overlaadt.
Is je accu toch leeggelopen? Geen paniek – er zijn verschillende oplossingen:
Voor wie direct een betrouwbare jumpstarter zoekt, is de Noco Genius GB40 een aanrader. Geschikt voor de meeste voertuigen en compact genoeg om altijd in je auto te hebben.
Als je accu niet meer oplaadt, zwakker wordt bij kou of ouder is dan 6 jaar, is de kans groot dat hij vervangen moet worden. Benieuwd welke accu je nodig hebt?
Afhankelijk van de leeftijd van de accu en stroomverbruikers kan dit variëren van 2 tot 6 weken. Bij nieuwe accu’s kun je denken aan ongeveer 3 maanden. Je accu is echt leeg als die voor meer dan 80% ontladen is of een voltage heeft van lager dan 12,0. Met een druppellader blijft de accu echter preventief in topconditie, zelfs bij maanden stilstand.
Ja. Feitelijk is het vrij simpel:
Stap 1: Veiligheid eerst
Zet de motor uit, haal de sleutel uit het contact en draag handschoenen en een bril. Zorg dat alle elektrische verbruikers uitstaan.
Stap 2: Oude accu loskoppelen
Verwijder eerst de negatieve kabel (−), daarna de positieve (+). Zorg dat deze elkaar niet aanraken. Maak de bevestigingsklemmen los en til de accu voorzichtig recht omhoog (kan zwaar zijn).
Stap 3: Nieuwe accu plaatsen
Zet de accu stevig vast in de houder en sluit de kabels weer aan: eerst positief (+), dan negatief (−). Controleer of alles goed vastzit.
Stap 4: Controle
Start de auto en check of alles werkt. Soms moeten klok, radio of systemen opnieuw ingesteld worden.
Maar let op: moderne auto’s hebben vaak systemen die na het loskoppelen gereset moeten worden. Bij twijfel, ook over de veiligheid, raden wij aan om hiervoor een specialist in te schakelen.
Een lege accu is nooit leuk, maar vaak wel te voorkomen. Door je accu goed te onderhouden, regelmatig langere ritten te maken en eventueel een druppellader te gebruiken, verleng je de levensduur aanzienlijk. En mocht je toch onverwacht stil komen te staan, dan helpen een goede jumpstarter of acculader je snel weer op weg.
Wil je advies over welke lader of jumpstarter het best bij jou past? Wij geven al 10 jaar het beste advies. We hebben duizenden mensen geholpen bij het onderhouden, opladen of vervangen van accu's. Neem gerust contact op met onze experts via [email protected]. Wij helpen je graag verder.
€89,95 €74,95
€129,95 €114,95