Een laadstation meenemen in het leasecontract? Dit zijn de nadelen!

Bij het afsluiten van een leasecontract daarin ook een laadstation meenemen? Dit zijn de nadelen.

Gemakkelijk is het meestal wel, slim is het echter meestal niet: u laten verleiden om in een leasecontract van uw elektrische auto tegelijkertijd de levering van het benodigde laadstation op te nemen. Trap niet in die valkuil; om de volgende redenen.

Waarom níet een laadstation mee leasen?

Het is 1) meestal te duur, 2) het aanbod is te beperkt, en 3) met het eindigen van het leasecontract eindigt vaak ook het laadabonnement. Dat zijn de drie belangrijkste nadelen van het mee leasen van een laadstation. Dit verdient een toelichting, en wel bij dezen:

1) U betaalt voor het laadstation überhaupt al veel te veel; door een onevenredige marge

Kiest u ervoor – of u laat zich verleiden dan wel min of meer onder druk zetten – om het laadstation onderdeel te laten zijn van het leasecontract? Dan betaalt u veel (en veel) te veel. Veelal zelfs het dubbele (!). Het gemak om ook het laadstation en het laadabonnement meteen geregeld te hebben, en niet verder te hoeven uitzoeken of nadenken, kost u simpelweg ook (te) veel geld. De gehanteerde marge op het laadstation door de aanbieder van het leasecontract is in veel gevallen namelijk onevenredig groot, gebruikmakend van de situatie.

2) Het aanbod aan laadstations via een leasemaatschappij is zeer beperkt

Een laadstation mee leasen? De mogelijkheden aan laadstations waaruit u dan kunt kiezen, is veelal erg beperkt. De lease-aanbieder heeft voor u vaak alleen één of maximaal enkele (zeer) dure opties uit de markt. Daarop valt immers vaak ook de meeste marge te behalen. NewMotion, Alfen; het zijn veelvoorkomende merken laadstations die leasemaatschappijen u aanbieden. Kiest u zelf een nieuw laadstation door eerst zelf de markt te verkennen? Dan komt u ongetwijfeld ook andere merken en modellen laadstations tegen die én uitstekende kwaliteit bieden én – tot heel veel – goedkoper zijn.

 

 

Veel goedkoper uit zijn met een zelf uitgezocht goed laadstation

Met goedkoper bedoelen we ook écht, veel goedkoper: de helft tot zelfs twee derde. Gaat u, heel slim, zelf op zoek naar de werkelijke, flexibele mogelijkheden die er te vinden zijn in de laadpalenmarkt? Wellicht bent u dan voor zo rond de 1000, 1100 euro voor het nieuwe, prima laadstation al klaar. Tel uit uw winst.

Eenvoudigweg méér te kiezen

Bijkomend voordeel van zélf op zoek gaan naar een goed laadstation? Naast een grote kostenbesparing heeft u dan überhaupt ook méér te kiezen. Dit vergroot de kans dat u in alle opzichten een passend laadstation vindt; eveneens als het gaat om ontwerp, kleur en functionaliteiten.

Voorbeelden

Alleen een laadstation met witte kap in plaats van de gewenste grijze of zwarte. Een laadstation voor aan de muur in plaats van een gewenst exemplaar op een paal. Dit soort voorbeelden van beperkte mogelijkheden voor uw nieuwe laadstation komen voor, als dit onderdeel uitmaakt van het leasecontract. Voortkomend uit kosten- en winstoverwegingen van en voor de leasemaatschappij.

3) Let op bij een laadabonnement dat gekoppeld is aan het leasecontract

Een regelmatig voorkomende service als onderdeel van het leasecontract, is dat hieraan ook het laadabonnement gekoppeld is. Dat levert in veel gevallen gemak en tijdswinst op. Echter, het is goed om te beseffen dat wanneer uw leasecontract eindigt, dit dan automatisch ook instant zal kunnen gelden voor uw laadabonnement. Is dit het geval? Dan zal dus ook uw lader mogelijkerwijs van de ene op de andere dag niet meer werken. Zelfs inloggen op uw laadabonnement zou dan – in potentie – niet meer kunnen lukken.

Voorkomen
Bovenstaande is wel een ‘extreme’ situatie, die leasemaatschappijen uiteraard ook willen en vaak zullen voorkomen. Toch komt het wel degelijk voor, zo horen we zelf van klanten die ons bellen voor aanvullend advies over laadstations en laadabonnementen. Wat er bijvoorbeeld in de praktijk kan gebeuren, is het volgende (gehoord van een klant).

 

 

Praktijkvoorbeeld

Het leasecontract dat een koppeling heeft met bijvoorbeeld een e-flux abonnement, loopt af. Om toch gebruik te kunnen blijven maken van zijn laadstation, wil de klant deze contractloos zetten. Normaal gesproken is dit geen probleem, alleen had betreffende klant na het verlopen van zijn leasecontract niet langer de benodigde inloggegevens daarvoor… Kortom, alles door de leasemaatschappij laten regelen, en dus ook alles automatisch via diezelfde leasemaatschappij laten verlopen, heeft ook zo zijn potentiële nadelen.

Sluit zelf een laadabonnement af en geef dit door aan uw leasemaatschappij

Het is goed te weten dat u ook zélf prima een laadabonnement kunt afsluiten, zoals via e-flux of GreenFlux, en de bijbehorende data vervolgens automatisch kunt laten doorgeven aan uw leasemaatschappij. De extra kosten hiervoor zijn zeker niet hoog. Dat maakt u minder van de leasemaatschappij afhankelijk. Vanzelfsprekend is dit niet wat de leasemaatschappij u zal adviseren. Dat neemt niet weg dat precies datgene wat de leasemaatschappij u aanbiedt, u ook zelf kunt regelen. Dat verschaft u allerlei flexibele mogelijkheden, met keuze uit een scala aan nieuwe laadstations die al zijn voorbereid op een abonnement zoals e-flux. Kwestie van even rustig uitzoeken, bestellen, installeren... inpluggen en klaar.

 

Lees meer
Filter uw producten









Ratio Solid Laadstation 5 meter vaste laadkabel 3 fase 16A - 32A
De Ratio Solid is een hoge kwaliteit EV Laadstation met een type 2 laadkabel van 5 meter lang. Dit laadstation is geschikt voor een elektrische auto met een type 2 aansluiting. De Solid maakt gebruik van dynamische load balancing.

€699,95

Informatie
Myenergi Zappi V2.1 met vaste laadkabel 3 fase - 22kW - Zwart
De nieuwe Zappi V2.1 is een modern vormgegeven laadstation geschikt voor 1 of 3 fase laden tot maximaal 22kW. Uitgevoerd met loadbalancing en mogelijkheid om te laden vanuit zonne-energie. Deze uitvoering heeft een type 2 vaste laadkabel.

€1.139,00

Informatie
Aanbieding Webasto Next 22 kW - 7 meter kabel
Webasto Next 22 kW - 7 meter kabel
De Webasto Next 22 kW is een hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation geschikt voor auto's met een type 2 aansluiting aan autozijde. Deze laadbox kan met 1 of 3 fase laden met maximaal 22 kW aan laadvermogen.

€1.049,00 €859,00

Informatie
Ratio Smart Laadstation Outlet/ Socket 3 fase 16A - 32A
De Ratio Smart is een hoge kwaliteit EV Laadstation van het type outlet/ socket. Dit laadstation is geschikt voor alle elektrische auto's, zowel met een type 2 als een type 1 aansluiting. Het laadvermogen is instelbaar tot een maximum van 3 fase 32A.

€788,95

Informatie
Aanbieding Wallbox Copper SB 22 kW - EV Laadstation outlet - Gray
Wallbox Copper SB 22 kW - EV Laadstation outlet - Gray
De Wallbox Copper 22 kW outlet is een compacte, intelligente en mooi vormgegeven oplader. Connectie maken met de Copper SB kan via wifi, ethernet of Bluetooth. De Copper SB is geschikt voor particulier, zakelijk en publiek gebruik.

€959,95 €799,95

Informatie
CTEK Chargestorm Connected 2 - 2 x Type 2 laadkabel - 3 fase 16A - 11kW
De CTEK Chargestorm Connected 2 is een hoogwaardig 3 fase 16A (11kW) EV laadstation met 2 type 2 vaste laadkabels. De Chargestorm Connected 2 is uitgevoerd met bedraad internet, RFID, DC lekbeveiliging, kWh meter, optioneel loadbalancing en bediening via

€2.789,95

Informatie
Aanbieding Alfen Eve Single S-line - 3 x 16A - Loadbalancing - Socket
Alfen Eve Single S-line - 3 x 16A - Loadbalancing - Socket
De Alfen Eve Single S-line is een compact Plug & Charge oplaadpunt voor zakelijke en huiselijke toepassingen. Deze Eve Single S-line is een mooi vormgegeven lader en laadt met maximaal 3 x 16A (instelbaar). Deze variant is uitgevoerd met loadbalancing.

€1.059,95 €949,95

Informatie
Ratio Smart Laadstation 5 meter vaste laadkabel 3 fase 16A - 32A
De Ratio Smart is een hoge kwaliteit EV Laadstation met een type 2 laadkabel van 5 meter lang. Dit laadstation is geschikt voor een elektrische auto met een type 2 aansluiting. Het laadvermogen is instelbaar tot een maximum van 3 fase 32A.

€798,95

Informatie
Aanbieding Alfen Eve Single Pro-line - 3 x 32A - 7,5 meter vaste kabel - RFID - E-Flux - Load Balancing - Grijs
Alfen Eve Single Pro-line - 3 x 32A - 7,5 meter vaste kabel - RFID - E-Flux - Load Balancing - Grijs
De Alfen Eve Single Pro-line is een compact oplaadpunt met geavanceerde slimme functies voor zakelijke en huiselijke toepassingen. Alfen staat bekend om zijn kwaliteit op het gebied van laden. Met 7,5 meter vaste laadkabel. Inclusief Active Load Balancing

€2.019,95 €1.919,95

Informatie
Myenergi Zappi V2.1 Socket 3 fase - 22kW - Wit
De nieuwe Zappi V2.1 is een modern vormgegeven laadstation geschikt voor 1 of 3 fase laden tot maximaal 22kW. De Zappi is standaard uitgevoerd met loadbalancing en mogelijkheid om te laden vanuit uw eigen opgewekte zonne-energie.

€1.089,00

Informatie
Aanbieding Alfen Eve Single Pro-line - 3 x 16A - 7,5 meter vaste kabel - RFID - E-Flux - Load Balancing - Grijs
Alfen Eve Single Pro-line - 3 x 16A - 7,5 meter vaste kabel - RFID - E-Flux - Load Balancing - Grijs
De Alfen Eve Single Pro-line is een compact oplaadpunt met geavanceerde slimme functies voor zakelijke en huiselijke toepassingen. Alfen staat bekend om zijn kwaliteit op het gebied van laden. Met 7,5 meter vaste laadkabel. Inclusief Load Balancing.

€1.969,95 €1.799,95

Informatie
CTEK Chargestorm Connected 2 - Type 2 laadkabel - 3 fase 16A - 11kW
De CTEK Chargestorm Connected 2 is een hoogwaardig 3 fase 16A (11kW) EV laadstation met type 2 vaste laadkabel. De Chargestorm Connected 2 is uitgevoerd met bedraad internet, RFID, DC lekbeveiliging, kWh meter, optioneel loadbalancing en bediening via een

€1.379,95

Informatie
*Incl. btw
Pagina 4 van 6