Hoe onderhoud je een fietsaccu?

De accu van de fiets goed onderhouden, is goed voor de levensduur ervan én voor het zo lang mogelijk optimaal houden van de capaciteit. Lees deze adviezen voor het juist onderhouden van de e-bike batterij.

Goed onderhoud van de accu van de elektrische fiets stelt de noodzaak uit om de accu te laten repareren of een nieuwe te kopen. Op langere termijn is dit niet te voorkomen - en dat geldt voor alle fietsaccu's, ook de allerduurste van e-bike merken van topkwaliteit. Maar als het gaat om zo lang en goedkoop mogelijk e-bike fietsplezier, scheelt het enorm hoe u in de dagelijkse praktijk met de accu omgaat.

Geleidelijk capaciteitsverlies - bij elke accu
Het draait hierbij eigenlijk om het behoud van de capaciteit. Hoe ouder de accu en hoe meer oplaadbeurten deze al heeft gehad, hoe geleidelijk lager deze capaciteit vanzelf wordt, maar het is de kunst dit proces zoveel mogelijk te vertragen. Dat doet u als volgt.

Fietsaccu onderhoud advies


Onderhoud van de e-bike accu: volg deze eenvoudige tips
Ten eerste: de temperatuur van de accu speelt vaak een bepalende rol. De batterij mag - u raadt het al - niet te koud worden en niet te heet. Gewone Hollandse frisse temperaturen en normaal zomerse dagen zijn geen probleem, maar het gaat om de extremen. Temperaturen onder nul hebben een negatieve invloed, mede vanwege het ontstaan van condens en andere chemische processen. En ook langdurige, stilstaande blootstelling in de felle hitte van de zon is voor een fietsaccu 'niet fijn'.

Zoveel mogelijk op normale temperatuur
Dus: zorg dat de accu zich zoveel mogelijk bevindt op een plek op kamertemperatuur. Bij het laden neemt u de uitneembare accu mogelijk tussentijds toch al mee naar binnen. Maar ook bij langdurige (winter)stalling is dit in veel gevallen een goed idee. Blijft de accu in de e-bike, bijvoorbeeld omdat het een niet-uitneembare variant is - stal dan de elektrische fiets in bijvoorbeeld een geïsoleerde garage.

Droog opbergen en zeer regelmatig bijladen
Van belang is eveneens dat de batterij - los of in de e-bike - bij langere tijd van niet-gebruik droog wordt opgeborgen. Van groot belang is ook dat u de accu tijdens het stallen regelmatig tot zeer regelmatig bijlaadt. Doe dit zoveel mogelijk op kamertemperatuur en gebruik hiervoor altijd een passende lader. Het volgeladen houden van de accu is nodig omdat bij niet-gebruik van de elektrische fiets altijd sprake is van zelfontlading. Dit is zeker het geval als de fiets langdurig buiten staat bij een te lage temperatuur.

Voorkom diepontlading
Een batterij die te leeg raakt kan onherstelbaar beschadigen. Het gaat daarbij in feite om de interne accucellen. Diepontlading kan óók gebeuren bij moderne fietsaccu's met beveiliging tegen volledige ontlading. Is de accu onverhoopt toch geheel ontladen, breng deze dan zo snel mogelijk terug naar volgeladen toestand, om in elk geval echte diepontlading tegen te gaan. Het is echter het beste om minimaal 40 procent restcapaciteit te behouden of, zoals gezegd nog beter: de accu vol te houden.

Frequent bijladen
Daarom: wanneer u een periode niet plaatsneemt op uw e-bike, laad de batterij bij voorkeur minimaal eens per twee weken bij. Of als dat echt niet gaat, uiterlijk elke maand. Helemáál volladen hoeft overigens niet: laad op tot zo'n 90, 95 procent, zodat overladen en kortsluiting wordt voorkomen. Alhoewel de meeste moderne fietsacculaders hiertegen ook een ingebouwde bescherming hebben.

 

>>> De adviezen op deze pagina hebben betrekking op alle soorten fietsaccu's, ook voor de moderne lithium e-bike accu's die minder zelfontlading vertonen dan nikkel fietsaccu's.


> Meer advies en informatie <
U vindt hier nog veel meer Tips, info & adviezen over fietsaccu's (en fietsacculaders)!