Opladen elektrische auto

U heeft een elektrische of plug-in hybrid auto en u vraagt zich af hoe u deze het beste en snelste kunt opladen. In dit artikel geven we u uitleg over waar u op moet letten bij de keus van een laadkabel en/of een laadpaal/ laadstation voor uw auto.

Opladen van uw elektrische auto thuis of op de zaak
Om uw auto thuis of op het werk op te kunnen laden heeft u in ieder geval een geschikte laadkabel nodig. Laadkabels zijn er in verschillende maten en soorten en de keus voor de juiste laadkabel is vaak ook de keus voor de snelheid waarmee u wilt dat uw auto is opgeladen. De meeste fabrikanten leveren een laadkabel bij de auto die geschikt is voor het laden via een standaard stopcontact (Schuko), de zogenaamde thuislader of mobiele lader. U kunt hiermee dus uw auto opladen via het normale stopcontact. Let op: dit laden is traag. U laadt hiermee maximaal 10 ampere en dat altijd 1 fasig. Elektrische auto’s kunnen minimaal geladen worden met 16A en vaak kan dit via 3 fase (dus dan 3 x 16A) en steeds vaker kunnen de auto’s ook geladen worden met 32A en dat dan ook soms 3 fasig (dus dan 3 x 32A). U zult begrijpen dat de auto vele malen sneller is geladen met 3 x 16A dan met 1 x 10A.

Om thuis sneller te kunnen laden dan standaard 1 fase 10A heeft u een laadkabel nodig die hiervoor geschikt is. De keuze voor de juiste laadkabel begint met de keuze van het juiste type kabel. Er bestaan twee typen kabels te weten type 1 en type 2. Type 1 is een laadkabel met een stekker aan autozijde van het type 1. Deze stekker heeft een knop op de stekker om de kabel te kunnen ontkoppelen aan de auto en verder is dit een 5 polige stekker. De type 2 laadkabel heeft een type 2 stekker aan autozijde van de kabel en die heeft geen knop op de stekker en bestaat uit 7 polen. Zie hieronder een afbeelding van beide stekkers en aansluitingen.

Type 1 vs type 2 stekker

Om thuis sneller te kunnen laden heeft u verder een laadpaal of laadstation nodig. Het laadstation zorgt voor de communicatie tussen het stroomnet en de lader in de auto. Afhankelijk van wat de autolader nodig heeft qua stroom en voltage wordt dat geleverd door het laadstation. De keuze voor het juiste laadstation is afhankelijk van uw wensen m.b.t. de snelheid van laden van uw auto. Een eerste stap is dus te bepalen wat uw auto aankan qua laadvermogen. Als u wilt dat uw auto zo snel mogelijk geladen kan worden dan kiest u een laadbox/ laadstation met een vermogen dat aansluit bij het maximale vermogen dat uw auto aankan. U kunt eventueel een zwaardere laadbox kiezen met het oog op de toekomst (een eventuele volgende auto kan een hoger vermogen qua laadcapaciteit hebben en dan bent u alvast voorbereid). Een laadstation kan nooit te veel vermogen geven. Door de communicatie tussen de lader in de auto en het laadstation zal de auto nooit overbelast worden door het laden.

De tweede stap bij de keus voor een laadpaal/ laadstation is te bepalen of een laadstation wilt met een vaste laadkabel of een zogenaamd outlet model waarbij u een laadkabel gebruikt die u ook gebruikt bij het laden op een openbaar laadpunt. Als u een laadstation kiest met een vaste laadkabel dan is het type laadkabel van belang (type 1 of type 2, afhankelijk van het type aansluiting op uw auto). Een volgende keus is het soort kabel. U kunt kiezen uit een rechte laadkabel of een zogenaamde coiled (gedraaide) laadkabel. Het voordeel van een coiled kabel is dat deze niet zomaar op de grond ligt tijden het laden en daarmee blijft deze kabel wat schoner. Een nadeel is de beperkte afstand die deze kabel overbrugt (meestal maximaal 3 a 4 meter). Het voordeel van een vaste kabel aan het laadpunt is dat u snel de auto kunt aansluiten en afkoppelen van het laadpunt zonder dat u een aparte laadkabel uit de auto moet pakken hiervoor.

Een derde stap om te bepalen is de installatie van uw laadbox. Als u een laadbox aanschaft met een hoog vermogen dan moet u even nagaan of uw stroomnet geschikt is voor het aansluiten van een laadbox met het gekozen vermogen. Mogelijk dient u uw netaansluiting te verzwaren. U kunt dit met ons bespreken of u kunt een erkend installateur hiernaar laten kijken. Wij kunnen desgewenst de gehele installatie van uw laadbox regelen. Zodoende heeft u hier verder geen omkijken naar.

Verzwaren netaansluiting
In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om uw netaansluiting te verzwaren om de volledige en gewenste capaciteit van uw laadstation te kunnen benutten. Een 1 fase laadstation van 16A (3,7Kw) kan eigenlijk altijd wel direct aangesloten worden (op een eigen groep in de meterkast). Wilt u een laadstation met meer vermogen dan is het raadzaam te bepalen of de netaansluiting verzwaard moet worden of niet. 

In Nederland zijn de netaansluitingen voor huishoudens in 95% van de gevallen uitgevoerd met 1-fase 35 (soms 40 ampere) of 3-fase 25 ampere (3 x 25A). Een 3,7kW (1 x 16A) kan hierdoor altijd geplaatst worden zonder uitbreiding of verzwaring van uw netaansluiting. Elk laadstation dient op een separate groep in de meterkast aangesloten te worden. Indien fysiek geen ruimte is voor een extra groep, dan plaatsen wij een extra installatiekastje in de meterkast met de extra groep van het laadpunt.

Let op: Verzwaring van uw aansluiting van 3 x 25 ampere naar 3 x 35 ampere moet u proberen te voorkomen. Hiermee verhoogt u het jaarlijks vastrecht van uw aansluiting en daarmee de kosten met 600 euro en veelal is deze uitbreiding niet nodig.

Tesla aan laadpaal

Opladen van uw elektrische auto via openbare laadpunten
U wilt ook onderweg uw auto kunnen opladen. En daarvoor zijn tegenwoordig vele mogelijkheden. Overal op parkeerplaatsen kunt u ze vinden, openbare laadpalen. U heeft hiervoor een laadpas nodig en natuurlijk een abonnement bij een energieleverancier of tussenpersoon hiervoor. Het laden gaat vervolgens heel eenvoudig. Op de laadpaal staat beschreven hoe u de laadkabel aansluit en wanneer u uw laadpas bij de receiver moet houden (zodat uw laadpas is geregistreerd en uw laadsessie kan starten).
Als u terugkomt bij uw auto dan volgt u wederom de instructie op de laadpaal en u kunt uw weg weer vervolgen.
De rekening komt achteraf via de mail of via de post.

Opladen van uw elektrische auto via snellaadstations
Bij steeds meer benzinestations kunt u ze zien staan, de snellaaddstations van bijvoorbeeld Fastned. Met een gemiddelde plug-in hybrid auto bent u dan na 20 minuten weer tot 80% opgeladen en kunt u uw weg vervolgen. Let op: niet alle auto’s zijn standaard geschikt om te kunnen snelladen. De lader in de auto moet ervoor ingericht zijn en ook de aansluiting op de auto moet hiervoor geschikt zijn (een CCS of CHAdeMO aansluiting heeft u hiervoor nodig). Op de site van Fastned staat duidelijk aangegeven hoe het snelladen werkt. Verder kunt u op de site van Fastned makkelijk nagaan of uw auto geschikt is voor snelladen. Ook de locaties van de snellaadpunten van Fastned zijn op deze site makkelijk te vinden.

Voor het laden via een snellaadstation heeft u geen aparte laadkabel nodig. De benodigde laadkabels zijn aanwezig bij het laadstation.