TooLit accutester DBT 300 voor loodaccu's 12V | 4-150Ah | LCD | Multifunctioneel

Nog niet gewaardeerd | Schrijf je eigen review
Artikelnummer:
024175
EAN:
3154020024175
Levertijd:
Helaas op dit moment niet op voorraad, informeer bij ons naar de levertijd.
Beschikbaarheid:
Niet op voorraad
De accutester Battery Tester DBT 300 met LCD is eenvoudig in gebruik. Bestemd voor alle 12V loodaccu's (vloeibaar, GEL, AGM, Start-Stop) met capaciteit van 4 tot 150Ah. Multifunctionele tester (5 functies), compact, snel en zeer nauwkeurig.

Lees meer

Helaas niet op voorraad

Helaas op dit moment niet op voorraad, informeer ons naar de levertijd.
€89,95
Incl. btw

accutester DBT 300 voor loodaccu's 12V | 4-150Ah | LCD | Multifunctioneel

De Battery Tester DBT 300 is een multifunctionele accutester, zeer eenvoudig te gebruiken, en zeer secuur in de resultaten, met weergave op LCD. Het is een accutester voor alle 12V loodaccu's (nat, GEL, AGM, Start-Stop) met een capaciteit van 4 tot 150Ah. Daarmee is deze tester van TooLit (/GYS) geschikt voor bijvoorbeeld motor, auto en busje. Deze TooLit test de laadstatus, de accuspanning, de startspanning én test de dynamo (nullastspanning, laadspanning én rimpelspanning).

Directe analyse
U krijgt van dit apparaat een directe analyse van de accuspanning (bij 4,5V tot 16V), het beschikbare startvermogen en de status / laadstatus van de accu.

Het apparaat heeft géén batterij, maar voedt zich met de accu van het voertuig. Het resultaat van de meting(en) is direct zichtbaar. Het is een veilig, compact en snel apparaat, met digitale weergave, met bescherming tegen omgekeerde polariteit en met een (zuurbestendige) ABS behuizing. U kunt het apparaat meerdere keren achter elkaar gebruiken, bijvoorbeeld voor het meten van meerdere accu's, zonder daarbij tussenliggende tijd in acht te hoeven nemen.

Werking van het apparaat
Neem om te beginnen de veiligheidsvoorschriften in acht (zie de gebruiksaanwijzing, meegeleverd én onderaan deze pagina). Zorg onder andere dat het contact van het voertuig uitstaat en dat alle stroomverbruikers (lichten, airco, radio, enzovoort) uitgeschakeld zijn. Sluit vervolgens de negatieve (zwarte) klem aan op de negatieve accupool, en de positieve (rode) klem op de positieve pool.

Accutest verloopt als volgt:
Na het inschakelen licht het scherm op. Het display toont de spanning van de accu. Druk op ENTER en kies het type accu: SLI / AGMS / GEL / AGMF. Als het gaat om een START/STOP accu, kies dan tussen SSA of SSEFB (SS betekent Start & Stop). Kies de accunorm CA, BCI, CA, MCA, DIN, IEC, EN, SAE of GB en stel vervolgens de startstroom in (af te lezen op de accu). Wanneer het scherm BAT & XX.XX V aangeeft, moet u de accu opladen en opnieuw testen. Bij een herhaling van deze melding moet de accu worden vervangen. Wanneer het scherm BAT. CHARGED aangeeft / (Is de geteste accu geladen?) kies dan voor Yes of No.

Testresultaten DBT 300

  • OK = accu operationeel
  • OK RECHARGE = accu in goede staat, maar zwakke laadtoestand > opnieuw laden
  • RECHARGE RETEST = laad én test de accu opnieuw. Bij eenzelfde uitslag is de accu aan vervanging toe
  • BAD = de accu is aan vervanging toe / probleem met de accucellen
  • Error = accu hoger dan 1200 CCA (SAE) of de klemmen zijn niet goed aangesloten. Probeer het opnieuw

Resultaten test laadsysteem / dynamo
Is de startspanning lager dan 9.6V? Dan moet de accu worden vervangen. Geeft de tester een spanning aan van hoger dan 9.6V dan is de startspanning normaal. Geeft de tester 'géén rimpelspanning' aan dan wordt er geen startspanning gedetecteerd; controleer de aansluitingen, de kabels en de dynamo en voer vervolgens de test opnieuw uit.

Resultaten startspanning en test dynamo met laadspanning
Hetzij de dynamo is in orde, hetzij de uitgaande spanning van de dynamo is abnormaal hoog (controleer in dat geval eerst of de aansluitingen in orde zijn) hetzij de dynamo levert niet voldoende stroom om het elektrische systeem en de accu te kunnen laden. Controleer in het laatste geval de riemen en kijk of de dynamo draait wanneer de motor loopt. Als de riemen glijden of slippen, of anderszins versleten zijn, vervang deze en voer de test opnieuw uit. Controleer de aansluiting tussen de dynamo en de accu. Is deze niet optimaal, reinig of vervang de kabel en voer de test opnieuw uit. Zijn de riemen én de verbinding in goede staat? Dan is het tijd voor een nieuwe dynamo.

Rimpelspanning

  • OK = diodes in de dynamo werken correct
  • HI = één of meerdere diodes in de dynamo werken niet en/of zijn beschadigd. Controleer vóór het vervangen van de dynamo eerst of deze wel goed is geplaatst en of de riemen correct werken

Schermweergaven
Verder geeft deze TooLit accutester DBT 300 onder meer aan of de accuspanning te hoog, te laag of te weinig stabiel is voor het testen.

Hoge precisie
Het apparaat geeft betrouwbare testresultaten, die niet vervormd worden door bijvoorbeeld oppervlaktelading, (losse) contactstoringen of energieverbruik zoals m.b.t. lampjes.

Bereik accutester
EN: 185 - 1125 CCA
DIN: 20 - 670 CCA
SAE: 40 - 1200 CCA
IEC: 25 - 790 CCA (internationale norm)
CA/MCA: 70 - 1440 CCA (scheepvaart accu)

Meegeleverd bij de lader:
Kabel(tje)s met kleinere, compacte accuklemmen
Duidelijke gebruiksaanwijzing, o.a. in het Nederlands

Afmetingen: 9 x 2,5 x 13 cm
Gewicht: 0,25 kg

TooLit geeft 2 jaar garantie op de Battery Tester DBT 300.

Handige extra informatie bij uw DBT 300

Soort accutester: spanning, laadstatus, startspanning, dynamo, rimpelspanning
Soort accu: NAT, GEL, AGM, PbCa, Start-Stop
Min. testspanning: 4,5V
Max. testspanning: 16V
Nauwkeurigheid: Zeer hoog
Betrouwbaarheid: Zeer hoog
Bereik: SAE: 40 - 1200 CCA
Nauwkeurigheid:
Betrouwbaarheid:
0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Je beoordeling toevoegen